Springen naar inhoud

scheikundige reactie vuurwerk

• Log in om te kunnen reageren

Boerkuh

Boerkuh

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2004 - 13:41

ik doe mijn profiel werkstuk over vuurwerk en dan over het scheikundige gedeelte. ik wil graag weten hoe de ik de reactie vergelijking op kan stellen. ik heb al redelijk wat informatie zoals de gewichtsverhouding en de beginproducten, maar ik kom er niet uit. KNO3(s) + C(s) + S(s) --> ??

bij voorbaat dank.

Veranderd door Beryllium, 07 december 2004 - 15:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2004 - 13:43

Welke stoffen ontstaan er???
Meerdere of 1 stof
Gas en/of vast
enz. :oops:
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Boerkuh

Boerkuh

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2004 - 13:48

ik weet dat er kaliumoxide, kaliumsulfide en kaliumsulfaat in vaste vorm kunnen ontstaan. en CO, CO2 en N2 in gasvormige vorm, maar deze kunnen toch ook varieren?? je weet toch niet of tijdens het proces een volledige verbranding ontstaat??

Veranderd door Beryllium, 07 december 2004 - 15:08

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2004 - 13:57

Als je het goed doet zal je een volledige verbranding krijgen. (genoeg O2)

PS Je chemlevel is wel extreem laag :oops:

Veranderd door jurn, 07 december 2004 - 13:58

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Boerkuh

Boerkuh

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2004 - 14:08

In vuurwerk komt toch geen O2 voor, want daar zorgt het oxiderende kaliumnitraat toch voor. Een rotje is toch luchtdicht? Verder heb ik dit eruit gekregen na een tijdje. 10KNO3 + 9C + 4S --> 2K2O + 2KSO3 + 2K2SO4 + 4CO + 5CO2 + 5N2. Of reageert er nog zuurstof mee nadat het rotje ontploft is?

ps. Ik ben ongeveer een half uurtje member van deze site, dus ik moet alles nog ff uitvogelen :oops:

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
In de help vind je ook informatie over het chemlevel.

Veranderd door Beryllium, 07 december 2004 - 15:08

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2004 - 14:09

Kijk ook eens op: :oops:

vuurwerk algemeen

biochemiefreak: ik heb een site weg gehaald waarop gevaarlijke vuurwerk recepten voorkomen. Dit is niet toegestaan op dit forum.
Jurn [WSF - Technicus]

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2004 - 14:21

Ik ben een V6 leerling (chemlevel 3 :oops: ) en weet niet alles van vuurwerk, maar ik weet wel dat als er kleuring van zo'n boeket nodig is (vuurpijl) er wel zuurstof nodig is uit de lucht voor er ook maar iets te zien is (verbranding --> vuurverschijnsel met bepaalde kleur (hangt van stof af)).

Succes met je PWS Geplaatste afbeelding
Jurn [WSF - Technicus]

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 07 december 2004 - 15:11

ik weet wel dat als er kleuring van zo'n boeket nodig is (vuurpijl) er wel zuurstof nodig is uit de lucht

De kleur van vuurwerk is niet afkomstig van zuurstof, maar van metalen die aanwezig zijn. Natrium bijvoorbeeld zorgt voor geel/oranje (589 nm).

En volgens mij is er juist geen zuurstof uit de lucht nodig, dat wordt juist geleverd door andere stoffen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2004 - 20:28

Of reageert er nog zuurstof mee nadat het rotje ontploft is?

Na de ontploffing zal K2O nog met water (uit de lucht) reageren tot KOH.

je weet toch niet of tijdens het proces een volledige verbranding ontstaat??

Als er volledige verbranding zou zijn zou het niet (zo) stinken. Als ik het goed heb ontstaan er bij gebruik van vuurwerk naast stikstof ook stikstofoxides (NO, NO2 ed)

Veranderd door DrQuico, 07 december 2004 - 20:30

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures