[biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 40

[biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

ik zoek nog enkele experimenten om uit te voeren voor mijn eindwerk, dat gaat over "van suikerbiet tot suiker". het mag van allerhande aard zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

iets met osmose?
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

al eens contact proberen op te nemen met het (kwaliteits)lab van een suikerfabriek?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 40

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

ik heb reeds verscheidene brieven en e-mails gestuurd, telkens geen reactie...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

een simpeltje, maar het is mogelijk een begin, en ik weet niet of je een zichtbaar resultaat krijgt: Als je een schijfje biet kleurt met jodiumtinctuur, zie je dan verschil tussen suikerbieten en voederbieten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 40

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

ik heb de opdracht gekregen een eindwerk te maken over "van suikerbiet tot suiker". kan iemand mij soms helpen... ik heb nog nood aan veel informatie over suikerproducerende planten, fotosynthese, geschiedenis van de productie, kunstmatige zoetstoffen, ... .

ook experimenten die ik zou kunnen uitvoeren zijn welkom

weet er toevallig ook iemand hoe ik in een suikerfabriek op bedrijfsbezoek zou kunnen gaan??? ik krijg geen reactie...

greetz

Berichten: 40

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

het is te proberen waard hé

we zien wel

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...inter&f=7&t=902

dat gaat over een proef waarbij je suiker isoleert
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Berichten: 40

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

thx voor het idee

Berichten: 40

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

ik had ook al eventueel gedacht aan chromatografie....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

Nou ben ik de topic van Freekie2 kwijt waarin alles misliep. Maar goed.

Voorbeeldje: google met suiker. 2e hit is de site van suikerunie. schuif over de keuzeknoppen, je vindt hier al een beknopte geschiedenis van de suikerbiet. Je leest dat een Berlijnse scheikundige in 1747 wist aan te tonen dat in bepaalde bieten dezelfde suiker voorkwam die in rietsuiker was te vinden, maar de naam van die scheikundige staat er niet bij. Google je dan met suiker en 1747, dan vindt google bijvoorbeeld het lemma suiker van Wikipedia, en Wikipedia noemt wél de naam van deze figuur, te weten Andreas Marggraf. En zo ga je maar door, net zolang tot je vindt dat je geschiedenis-info compleet is......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 40

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

zover was ik ook al gekomen

heb na vraag bij "Tiense Suiker" (TS) een brochure gehad waarin de geschiedenis ook vrij schematisch instond.

toch bedankt

greetz frederick

(ps heb vooral experimenten nodig)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

Ik zou als experiment gewoon suiker uit een suikerbiet proberen te halen. Misschien zou je kunnen kijken of er ergens een proces is wat zuiniger zou kunnen, dus dat je gaat kijken of je een beter procede kan vinden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 40

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

dat is nog geen slecht idee, maar ik denk wel dat het vrij tijdrovend is.

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] eindwerk "van suikerbiet tot suiker"

Tja dat hangt van je hoeveelheid tijd af en af van hoe klein je het wil aanpakken. Ik neem aan dat van suikerbiet tot suiker er een hoop stappen zitten die verschillende dingen willen bereiken, misschien kan je een stap pakken en die proberen te verbeteren. Dat zou wel een heel volwassen practicum gaan doen. Chemisch technologen zijn veel bezig om bijvoorbeeld 1 stap beter te maken, dat kan miljoenen opleveren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer