N bepaling via Kjeldahl-methode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

N bepaling via Kjeldahl-methode

Voor het practicum analytische moesten we aan de hand van de kjeldahl-methode het stikstof gehalte in Nesquik-cacaopoeder bepalen

Heeft er iemand een idee wat die waarde is? De waarden van mijn titraties liggen nogal ver uit elkaar, en ze zijn nogal streng in punten geven... :oops:

dank u

Berichten: 39

Re: N bepaling via Kjeldahl-methode

Dag Clavo,

Ik heb even gezocht, maar weinig gevonden. Wel is er veel bekend over het stikstof-gehalte van cacao. Op zich bevat Nesquick niet zo erg veel cacao, geloof ik. Maar als je het stikstofgehalte van cacao weet en het cacao-gehalte van Nesquick dan kun je een goede inschatting maken.

Wat je ook kan doen is het volgende:

Kijk op de Nesquik verpakking en zoek naar het eiwit-gehalte. Van daaruit kun je een grove inschatting maken van de hoeveelheid stikstof.

Voor veevoeder wordt bijvoorbeeld het volgende gedaan: het eiwit-gehalte in veevoer wordt gedeeld door 6.25 en dat is dan een inschatting van het stikstofgehalte.

Ik heb niet verder gezocht, maar ik neem aan dat je met deze informatie wel verder komt.

mazzel, matt

Berichten: 10

Re: N bepaling via Kjeldahl-methode

heb mijn verslag gemaakt en met mijn waarden kom ik iets uit van 0.3983% N.

lijkt mij wel geloofwaardig? ja toch

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: N bepaling via Kjeldahl-methode

clavo baes schreef: heb mijn verslag gemaakt en met mijn waarden kom ik iets uit van 0.3983% N.

lijkt mij wel geloofwaardig? ja toch
Geen idee, als je even wat informatie geeft over de opmerkingen die Matt maakt (eiwitgehalte en cacaogehalte) dan kunnen wij er ook nog iets over zeggen...

Berichten: 10

Re: N bepaling via Kjeldahl-methode

Ik heb voor da practicum een 20/20 gekregen, ge kunt er dus van op aan dat er in cacao-poeder ongeveer 0.4 % N zit., Maar wat ik de mensheid daarmee bijleer door dit te verkondigen....?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: N bepaling via Kjeldahl-methode

clavo baes schreef: heb mijn verslag gemaakt en met mijn waarden kom ik iets uit van 0.3983% N.

lijkt mij wel geloofwaardig? ja toch
Beslist niet. De waarde zelf is niet gek, dat zou best kunnen. Maar de nauwkeurigheid waarmee je dat getal geeft is onzin! Alleen als je weet dat het 0.3983% is, en niet 0.3986% mag je het getal in 4 cijfers geven. Als je meetwaarden nogal uit elkaar liggen is 0.4% een betere aanduiding.... Je moet altijd op de nauwkeurigheid letten waarmee je een waarde geeft. Het goed begrijpen van de consequenties van de meetnauwkeurigheid is zo mogelijk nog belangrijker dan de waarde zelf!

Reageer