[scheikunde] Aftappen of Hevelen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] Aftappen of Hevelen?

Hallo ik heb een paar vraagjes. Over Aftappen En hevelen. In de zuurkast op het laboratorium staat een groot kunsstofvat,waarin sommige vloeibare afvalstoffen van practica verzameld worden.Hoe maak je zo'n vat leeg?De Arbo-wet geeft duidelijke richtlijne op het gebied van tillen. Maar dat hebben we al te horen gekregen. En omdat we een proefje met natuurkunde hebben gehad over Aftappen en Hevelen. Kun je zo'n vat met die afvalstoffen hevelen en of aftappen en hoe precies moet dat? Of is er nog een beter manier om de vat te legen?

Alvast bedank.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Aftappen of Hevelen?

Het is niet de bedoeling om stoffen in een chemisch afvalvat nog te gaan aftappen of hevelen. Als het goed is wordt het vloeibare afval verzameld in plastic afvalvaten van 10 L. Deze mag je van de ARBO nog tillen. Als het vat vol is wordt er een dop opgeschroefd en wordt het vat afgevoerd. Een lege wordt ervoor in de plaats gezet.

Als het afval op het door jou bedoelde laboratorium in een (veel) groter vat wordt opgevangen, zo groot dat het niet meer hanteerbaar is, dan gaat dit tegen de ARBO-regels in. Denk maar eens aan de totale hoeveelheid vloeibaar (brandbaar) afval die er door zo'n groot vat onnodig op het lab aanwezig is.

Als dit er niet toe deed dan zou ik voor aftappen (niet schenken) kiezen. Bijvoorbeeld uit een kraantje onderaan het afvalvat. Hevelen is veel meer gedoe, omdat eerst het slangetje (de hevel) vol met vloeistof moet zitten en aan zo'n slang zuigen lijkt me een slecht idee.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Aftappen of Hevelen?

Bedank :oops: Een ding nog stel dat er nog schadelijke stoffe in zitten die naar het bodem zakken als het vat een tijd stil heeft gestaan. Raakt die kraan dan niet verstopt ? Of maakt het niks uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Aftappen of Hevelen?

Als je een kraantje neemt met een redelijke diameter zou dat geen probleem hoeven op te leveren.

Maar: je moet zoiets niet zelf in elkaar gaan zetten!! Laat dat aan professionals over; ga nooit risico's nemen met afval van een laboratorium.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Aftappen of Hevelen?

Bedank voor de snelle reactie en voor je zorgheid :P Neej doe ik niet zelf moet ik voor een werkstuk hebben. Moet gewoon weten hoe dat beste is en dat weet ik nu dus bedank :oops:

Reageer