Springen naar inhoud

Vanadiumreagens

• Log in om te kunnen reageren

lenny_CF

lenny_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:16

HEEELLPP! :P Ik ben nu bezig met n EXO voor scheikunde over wijnsteenzuur. Nu heb ik alleen vanadiumreagens nodig, maar deze stof is hier niet aanwezig. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies voor stof is? En is er een vergelijkbare stof van? Ik heb deze stof nodig voor het reageren met wijnsteenzuur, en dit slaat dan geel uit.

Het tweede probleem is:
Bij de volumetrische bepaling van het wijnsteenzuurgehalte in droge/zoete witte wijn, krijgen we neerslag van calciumracemaat. Hierna moeten we de vrije Ca2+ ionen titreren met EDTA en hieruit de hoeveelheid wijnsteenzuur berekenen.
Wat zijn de vrije Ca2+ ionen? En hoe berekenen we de hoeveelheid wijnsteenzuur? We komen er echt niet uit.. :oops:

Heel erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:42

Is wijnsteenzuur niet een indicator voor peptidebindingen ofzo...(violette kleur) staat me vaag iets van bij. Ik ben daar nog over doorgezaagd bij mijn mondeling (ja mondeling!) scheikunde middelbare school. :oops:

Je weet ook dat er twee (of meer?) isomeren van zijn?

Geplaatste afbeelding

antwoord 2de vraag
Je voegt een overmaat calciumionen toe, wat na het neerslaan overblijft titreer je. Dus dit is een terugtitratie.

Je moet even goed uitzoeken, wat de verhouding is van de reactie van wijnsteenzuur en calcium (2+) en de verhouding van de reactie van EDTA met calcium (let op de pH he bij EDTA titraties).

Geplaatste afbeelding
wijnsteenzuur

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2004 - 00:07

Het vanadiumreagens wat je waarschijnlijk bedoeld is vanadium pentoxide (V2O5)

Dit geeft in zuur milieu lichtgele oplossing bestaande uit voornamelijk (tussen pH 2-6) het oranje decavanate ion (V10O286-) en geprotoneerde varianten hiervan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures