Springen naar inhoud

calciumracemaat

• Log in om te kunnen reageren

Marlinde

Marlinde

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 20:34

Hallo!

Ik ben nu bezig met de reactievergelijking tussen calcium en wijnsteenzuur, waarbij calciumracemaat neerslaat. Het probleem is alleen dat ik de molecuulformule van calciumracemaat nergens kan vinden.
Kan iemand mij misschien hierbij helpen??? :oops:
B.V.D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 08 december 2004 - 21:35

Welkom op Chemieforum.nl! :oops:

Ik denk dat je het niet helemaal goed hebt begrepen. Een racemaat is een stof waar alle stereo-isomeren (de verschillende stoffen in ruimtelijke orientatie) in gelijke mate voorkomen.

Ik denk dat er dus een neerslag is van calcium met een wijnsteenzuur-zout; die laatste zal dus racemisch zijn, dus beide orientaties gemengd hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Marlinde

Marlinde

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 21:57

Oké, bedankt! Maar hoe moet die reactievergelijking voor een reactie tussen Ca(s) en wijnsteenzuur (C4H6O6) dan luiden? Want ik heb hier dus een neerslag van, en moet nu de hoeveelheid wijnsteenzuur hieruit berekenen.
Het lijkt me dat dit moet door middel van een reactievergelijking?!

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2004 - 23:53

Ik neem aan dat je geen Ca(s) metaal toevoegd aan je wijnsteenzuuroplossing. Dat is waarschijnlijk wel spectaculair, maar niet echt handig voor je titratie. Welk calcium-zout gebruik je?

Wijnsteenzuur is een dizuur en kan dus 2 zure protonen verliezen waardoor het 2- wordt -> C4H4O42-

Je voegt Ca2+ toe dus dit vormt het zout Ca(C4H4O4)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 december 2004 - 07:09

Laat ik nog even reageren op de stereochemie van wijnsteenzuur.

Wijnsteenzuur heeft 2 optisch actieve koolstofatomen. Samen maken die 3 varianten: RR, SS en RS. De schijnbare 4e variant, SR, is gelijk aan RS. RS is zijn eigen spiegelbeeld, en is daardoor niet optisch actief. Deze variant wordt, klassiek, ook wel "meso-wijnsteenzuur" genoemd. Een mengsel van RR en SS wordt aangeduid met het "racemaat".

Wijnsteenzuur en zijn zouten waren een belangrijk onderwerp van Prof. Bijvoet in Utrecht, die wereldberoemd werd toen hij ontdekte hoe met röntgendiffractie de absolute configuratie van stereo-isomeren kon worden bepaald.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures