Springen naar inhoud

GCxGC

• Log in om te kunnen reageren

Michelle_CF

Michelle_CF

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2004 - 09:54

Ik zat even een paar oude topics door te kijken en toen zag ik dat er nog gevraagd werd wat GCxGC is. Berylium heeft daar toen antwoord op gegeven

Nee, GCxGC werkt anders. In feite koppel je twee GC kolommen aan elkaar vast, en daartussen koppel je een modulator; deze modulator is (in de variant waarin ik GCxGC ken) een vriezer die tijdelijk je monster even "bevriest".

Waar je voor moet zorgen, is dat de kolommen op andere stofeigenschappen werken. De eerste kolom scheidt dan bijvoorbeeld enkel op kookpunt, en de tweede kolom bijvoorbeeld op polariteit.
Het chromatogram is dan geen tweedimensionaal plaatje meer, maar een driedemensionaal plaatje. Op de x-as is de differentiatie te zien van de stoffen in de eerste kolom; deze pieken zijn met de tweede kolom weer uit elkaar getrokken in de y-richting. De z-richting geeft dan de intensiteit aan.

Mijn uitleg zal wel niet bijster duidelijk zijn, daarom kan je ook even hier kijken. Het is best een lastige techniek om uit te leggen.

Als je er meer over wilt weten, start dan een nieuwe topic aub, anders raken we offtopic hier.

Wat hij hier uitlegt klopt inderdaad maar het wordt duidelijker als je het voor je ziet. Ik zal nu niet meteen hele plaatjes hier neerzetten, maar als er mensen in ge´ntereseerd zijn wil ik ze best wel wat informatie opsturen.

Ik hoor het wel of er iemand is die dit wil.
Groetjes Michelle

Veranderd door Michelle, 09 december 2004 - 11:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 09 december 2004 - 09:59

Je kan een artikeltje met plaatjes erbij schrijven voor in het documentatieforum dan zorg ik er wel voor dat de plaatjes op onze server online komen te staan.

Even knippen en plakken uit je onderzoeksvoorstel. :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures