Sterkste zuur

Moderator: Astro

Berichten: 485

Sterkste zuur

Whoepie! Weer eens wat leuk nieuws op het gebied van chemie:


Het sterkste zuur


Onderzoekers van de Universiteit van Californië hebben het sterkste zuur ter wereld gemaakt. Het is minstens een miljoen keer sterker dan geconcentreerd zwavelzuur en een van de minst corrosieve stoffen.


De formule van dit "superzuur" is H(CHB11Cl11). Volgens de makers is het dit het eerste "superzuur" dat in een fles kan worden opgeslagen. De vorige recordhouder, fluorozwavelzuur, was zo corrosief dat het zo door het glas heen beet.


Afbeelding


Het nieuwe zuur is zo weinig corrosief, omdat het na het afstaan van het waterstofion chemisch zeer stabiel is.


Het cluster van de 11 booratomen en het koolstofatoom vormen een icosaeder (een regelmatig twintigvlak).


Christopher Reed, een van de onderzoekers, vertelt dat het "onderzoek wordt gedreven door het maken van moleculen die nog nooit eerder zijn gemaakt."Het volgende doel van de groep is om de carboraanzuren te gebruiken om het inerte gas xenon aan te zuren, omdat "het nog nooit eerder gedaan is”.


Bron: News @ Nature


:oops:


Cool spul man! :P

Berichten: 337

Re: Sterkste zuur

Cool!!! Wat kun je ermee? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Sterkste zuur

dat zou ik nou ook wel eens willen weten als het niet zo corrosief is kun je er ook weinig mee oplossen toch ? of heb ik dat nou verkeerd? :oops:


MvG Ron

Berichten: 485

Re: Sterkste zuur

Ik denk het laatste zinnetje: omdat het nog nooit eerder gedaan is


Vertaling: we hebben niks beters te doen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Sterkste zuur

Cool!!! Wat kun je ermee?


Iets protoneren misschien? :oops:


als het niet zo corrosief is kun je er ook weinig mee oplossen toch ?


Vaak is het anion van het zuur (de geconjugeerde base) verantwoordelijk voor een deel van de corrosieve eigenschappen van bepaalde zuren. HF is bijvoorbeeld een zwak zuur maar tast glas aan door inwerking van de fluorideionen. HCl daarentegen is een sterk zuur maar laat glas volledig met rust. De geconjugeerde base van dit nieuwe zuur blijkt erg inert te zijn. Het mooie is dat je zonder ongewenste nevenreacties oiv het anion iets kan protoneren. Omdat het zo'n sterk zuur is zou je er bijvoorbeeld alkanen mee kunnen protoneren. Dit wordt nu vaak met (super)zure zeolieten gedaan.

Berichten: 2

Re: Sterkste zuur

Ik denk dat dit de link voor dit nieuws was:


World's strongest acid created

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Sterkste zuur

Vaak is het anion van het zuur (de geconjugeerde base) verantwoordelijk voor een deel van de corrosieve eigenschappen van bepaalde zuren.
Nou is een dodecaeder van 11 B atomen (met 11 Cl's eromheen) en een enkele C niet direct op het eerste gezicht een zeer stabiele configuratie. Als organicus zou je zelf misschien kunnen uitleggen waarom die rare C met 5 bindingen zo stabiel is en niet alles aan gaat vreten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Sterkste zuur

De stabiliteit van het anion [CHB11Cl11]- kun je verklaren naar analogie van de stabiliteit van (hogere) boorhydrides. In deze verbindingen kun je niet spreken van de normale covelente bindingen waarbij 2 atomen via een covelente binding met 2 electronen gebonden zijn. Bij de boorhydrides is sprake van zgn. 3-center-2-electron bindingen. Aan dit type bindingen participeren 3 atoomkernen (booratomen) en 2 electronen. Drie booratomen liggen op de punten van een regelmatige driehoek.


In het geval van B12H122- die dezelfde struktuur heeft als het anion van het superzuur stelt ieder booratoom 1 valentieelectron (in een sp orbitaal) ter beschikking voor binding met het waterstofatoom: dit geeft een normale covelente binding. Hierdoor heeft elk booratoom 3 valentieorbitals en 2 valentieelectronen over voor binding met de overige booratomen via de 3c-2e bindingen. Dit is dan één sp-orbitaal die gericht staat naar het centrum van de dodecaeder en twee p-orbitalen loodrecht hierop die overlap geeft met naburige booratomen. De combinatie van al deze orbitalen levert een aantal gedegenereerde (in energie gelijke) orbitalen op. Door delokalisatie van de electronen via deze orbitalen over het gehele 'skelet' van de dodecaeder is de verbinding uitermate stabiel.


Om nu van B12H122- naar [CHB11Cl11]- te komen wordt een BH- fragment vervangen door een CH (neutraal) fragment. Dit kan zonder (grote) consequenties voor de stabiliteit omdat BH- isoelectronisch (isolobaal) is aan CH. Tenslotte geeft vervanging van de 11 waterstofatomen aan de booratomen voor chlooratomen de struktuur van het geconjugeerde anion van het superzuur.


Kort: het anion [CHB11Cl11]- dankt zijn stabiliteit aan delokalisatie van de valentieelectronen via 3-center-2-electron bindingen over het gehele CB11 skelet.


Ik weet niet of dit echt duidelijk is, maar zo niet dan hoor ik het wel.

Berichten: 76

Re: Sterkste zuur

kan iemand eens een korte schets maken van dit zuur, want ik kan me het moeilijk voorstellen??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Sterkste zuur

kan iemand eens een korte schets maken van dit zuur, want ik kan me het moeilijk voorstellen??
Kijk maar eens op deze website!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 76

Re: Sterkste zuur

thx

Berichten: 76

Re: Sterkste zuur

en hoe geeft ge int nederlands ne naam aan zo'n beest?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Sterkste zuur

koolstofboranen

Berichten: 13

Re: Sterkste zuur

zozozo ik zou dit niet graag op mijn hand krijgen :) [ :D ] :)

Berichten: 219

Re: Sterkste zuur

zozozo ik zou dit niet graag op mijn hand krijgen :P [ :) ] :)
lekker in plaats van azijn bij bereiding van voedsel ;)

Reageer