Straks nog wel banen voor ons?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 485

Straks nog wel banen voor ons?

Nu het eind van de studie in zicht komt, begin je toch na te denken over de toekomst. Waar ik wil werken enzo... maarrrrrr

Veel banen verdwijnen naar lage lonen landen. Op ons vakgebied hoor je ook steed meer dat labs naar China verhuizen omdat ze daar geen zuurkasten nodig hebben voor chemisch werk. (lees: regelgeving is daar nog niet, en ARBO kost hier te veel) Afbeelding

Snik, waar moeten we dan straks werken??

Berichten: 37

Re: Straks nog wel banen voor ons?

He Jantine,

Dan ga je toch in China werken. Kom je misschien nog wat schoonfamilie tegen :oops:

Nee maar even serieus. Het is inderdaad wel erg. Er zij al zo weinig mensen die nog een opleiding n de chemie doen en dan worden er nog banen geschrapt ook.

Zo gaat er natuurlijk helemaal niemand nog chemie studeren.

Berichten: 311

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Ik zie het probleem niet echt. De banen die naar china verhuizen zijn meestal banen voor laaggeschoolde mensen. Die kosten in Nederland inderdaad te veel met dat ARBO geneuzel. Maar als HBO'er of academicus vind je echt wel een baan, zeker in de chemie omdat dat toch niemand interesseert, wat eigenlijk wel vreemd is want chemie is de drijvende kracht achter alles, toch? Dat mensen zich dat niet realiseren erger ik me dood aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Straks nog wel banen voor ons?

ik ben het wel eens met joepiedepoepie. De hoger opgeleide mensen hebben ze hier wel nodig op het vak gebied van de R&D dat kunnen ze moeilijk uit besteden aan lage loon landen. Research komt gewoon veel geld bij kijken en dan kijken ze echt niet meer naar een zuurkastje meer over minder. :oops:

Ik zie voor mij nog genoeg banen op de banenmarkt als bijna afgestudeerde medisch analist. Misschien kan ik zelfs wel op mijn stage adres blijven want er komen weer AIO plaatsen vrij(8stuks) vanwege het marie curie fonds en die hebben misschien nog analisten nodig voordeel ik hoef niet worden ingewerkt. :P

Mvg Ron

PS: jantine is dit misschien een discussie voor in het discussie forum???

Berichten: 7

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Het klopt wel dat china opkomt door lage lonen arbeid. Maar dat was er altijd al. In heel Zuidoost-azie is het ook juist zo dat er veel eigen corporates komen. In nederland wordt er gezegd dat wij dan nog de kenniseconomie hebben maar wie zegt dat zij dat ook niet zelf in handen zullen nemen.

Ik denk dat er voor het rijke westen niets anders op zal zitten dan te matigen in hun lonen zowel hoog als laag opgeleiden, alleen de laatste wat later. Maar alle banen kunnen hier toch niet zomaar wegvloeien. Maar uiteindelijk zal het wel allemaal wel gladgestreken worden aangezien de arbeiders daar net zoals hier op den duur toch meer geld gaan eisen.

:oops: hihi 2de bericht

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Volgens mij zijn het niet alleen de banen voor laagopgeleide mensen die daarnaartoe verhuizen. In India en China studeren toch enkele tienduizenden chemici jaarlijks af op de universiteiten. Veel bedrijven zijn nog wel enigzins terughoudend om hooggeschoolde arbeid in deze landen te laten doen, maar deze terughoudendheid lijkt steeds meer af te nemen.

Misschien dat je als positief punt kunt zien dat naast de toenemende concurrentie op de wereldwijde arbeidsmarkt ook de afzetmarkt toe zal nemen. Hierdoor zullen er meer mensen (wereldwijd) in de chemische sector nodig worden.

Berichten: 205

Re: Straks nog wel banen voor ons?

volgens mij kan ik dan maar beter met een snel cursus chinees beginne Afbeelding

Berichten: 96

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Mijn interesse in de chemie wordt ook steeds groter... maar wat voor (chemische) banen zijn er dan eigenlijk??

Berichten: 7

Re: Straks nog wel banen voor ons?

volgens mij kan ik dan maar beter met een snel cursus chinees beginne Afbeelding
Dat is natuurlijk geen slecht plan. Omdat zij natuurlijk ons ook nodig hebben ben jij dan een van de weinigen die een brug kan slaan op jouw vakgebied.

Maar volgens mij bevat het chinees alfabet meer dan 1000 tekens dus succes [!]

Jorim: Bewerk knop!

Berichten: 205

Re: Straks nog wel banen voor ons?

groentje schreef: volgens mij kan ik dan maar beter met een snel cursus chinees beginne Afbeelding
Dat is natuurlijk geen slecht plan. Omdat zij natuurlijk ons ook nodig hebben ben jij dan een van de weinigen die een brug kan slaan op jouw vakgebied.

Maar volgens mij bevat het chinees alfabet meer dan 1000 tekens dus succes [!]

Jorim: Bewerk knop!
:P tegen de tijd dat ik dat eindenlijk geleert heb heb ik miss al een vakgebied :oops:

maar volgens mij is hier in nederland wel genoeg werk te vinden voor een HBO laborant, alleen de wat minder bedeelde MBO'ers hebben twee keuzes: Of je word lab slaafje, of je word leraar (en als dat niet lukt kan je altijd nog in de politiek :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Als MBO'er zal je niet zo eenvoudig docent kunnen worden hoor. Na veel bijscholen uiteraard wel, maar dan ben je geen MBO'er meer.

Inderdaad is laborant een optie als je chemie doet, er zijn echter natuurlijk veel meer functies waar je aan kan denken.

In het onderwijs zijn er mogelijkheden zoals je al zegt, maar denk ook eens aan andere functies in het onderwijs; op het ministerie bijvoorbeeld.

Er zijn voor chemici best voldoende banen te vinden, daar hoef je echt niet voor naar China!

Daar komt bij dat de gemiddelde leeftijd van werkzame chemici relatief hoog is (veel babyboomers) wat inhoudt dat met een jaar of 10 veel vacatures zullen zijn ontstaan. Outsourcing naar Azië is dan lang niet altijd een optie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 205

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Beryllium schreef: Als MBO'er zal je niet zo eenvoudig docent kunnen worden hoor. Na veel bijscholen uiteraard wel, maar dan ben je geen MBO'er meer.

Inderdaad is laborant een optie als je chemie doet, er zijn echter natuurlijk veel meer functies waar je aan kan denken.

In het onderwijs zijn er mogelijkheden zoals je al zegt, maar denk ook eens aan andere functies in het onderwijs; op het ministerie bijvoorbeeld.

Er zijn voor chemici best voldoende banen te vinden, daar hoef je echt niet voor naar China!

Daar komt bij dat de gemiddelde leeftijd van werkzame chemici relatief hoog is (veel babyboomers) wat inhoudt dat met een jaar of 10 veel vacatures zullen zijn ontstaan. Outsourcing naar Azië is dan lang niet altijd een optie.
*haalt weer opgelucht adem*

maar ik ben wel van plan door testuderen Afbeelding

maar is het niet zo dat we hier in de westerse wereld gewoon meer geld hebben voor lab's???

en juist omdat bijna niemand meer chemie durft te studeren komt er meer werk voor de koppig mensen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Nee het is niet zo dat we in het westen meer geld hebben voor labs.

In China wordt op dit moment door de overheid/universiteiten verschrikkelijk veel geld uitgegeven aan grote projecten. Vele miljarden in bio en genetisch onderzoek. En met zoveel chinezen zijn er ook een heleboel erg geniale bij. China is voor de hoge technologie een duidelijke groeimarkt.

Daarentegen heerst hier nu een cultuur waarin investeren in de toekomst niet meer zo belangrijk is. Door de overheersende bedrijfsinvloed in de universitaire wereld gaat men alleen nog voor het snelle rendement.

Maar chemici kunnen van allerlei interessante baantjes krijgen. De iets ouderen onder ons herinneren zich o.a. Staatssecretaris Ginjaar-Maas en Margaret Thatcher als chemici die in de politiek terecht zijn gekomen. Ook groeien chemici vaak door naar management functies binnen bedrijven.

Verder is een MBO/HBO opleiding natuurlijk een beroepsopleiding, maar een universitaire opleiding leidt niet op tot beroep, maar tot flexibele inzetbaarheid. Als je na een universitaire studie flexibiliteit aan de dag legt en misschien cursussen volgt ter verbreding kun je als chemicus op heel veel plekken terecht. Flexibiliteit is dus niet promoveren op het afstudeeronderwerp, en dan in datzelfde veld proberen een baan te vinden.

Berichten: 1

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Inderdaad heeft China een heel actief beleid, een voorbeeld:

In mobiele telefoons zit een schuim op basis van nikkel. Een Nederlands bedrijf was wereldwijd marktleider in de productie van dergelijke schuimen. Als je een klein beetje van dat schuim in een mobiele telefoon stopt, en veel telefoons verkoopt, verdien je indirect heel veel.

In China is een instituut opgericht, met enkele honderden wetenschappers (van allerlei niveau (MBO tot gepromoveerd) die de opdracht kregen om zo'n schuim te ontwikkelen en te produceren. Dit lukte, de chinese verkoopprijs lag onder de kostprijs van het schuim zoals dat in nederland werd gemaakt en de markt was in een klap weg.

De verkoopprijs kon ook zo laag zijn, omdat de bijdrage van de lonen zo laag is.

Dit is een voorbeeld, maar als je er een boel van hoort, word je toch minder optimistisch over het aantal plaatsen op de arbeidsmarkt.

Zelf werk ik bij een nederlandse chemiereus, die een van de business units aan het reorganiseren is. Wereldwijs 10% van het personeel eruit, maar er zit nou eenmaal veel in nederland, dus we worden flink getroffen.

Er werd wel gezegd dat de R&D op hetzelfde peil bleef, voor wat betreft het aantal fte's (voltijdsbanen). Dat is wereldwijd: In nederland verliezen ca. 30 mensen hun baan, van MBO tot en met gepromoveerd (meestal chemici) en in India wordt het onderzoek uitgebreid, met jawel, 30 mensen. :D

Bedenk ook dat hogere managers mensen als kosten zien, en een onderzoeker kost hier nou eenmaal 4 tot 5 keer zo veel als in India.

Er wordt niet echt gekeken of de productiviteit ook vergelijkbaar is, en wat het veelvuldig reizen tussen India en Europa kost.

Outsourcing is bij het afzwaaien van de babyboomers juist wel een optie: personeel in nederland is er niet veel te krijgen en in India (en China) zijn veel academici werkloos. Zuidoost Azie gaat nog flink groeien, ten koste van onder andere de chemie in Nederland, denk ik.

Ik heb er een hard hoofd in, over wat er met de chemie in Nederland gaat gebeuren. Vooral de eerder gesignaleerde focus op korte termijnen draait interessant, innovatief en daardoor op lange termijn gunstig onderzoek de nek om.

Investeerders willen een bepaald rendement, als dat er niet is, dan zal het management van een bedrijf enorme druk voelen om toch dat rendement te realiseren, anders gaat de investeerder (of aandeelhouder) weg. Beurskoers naar beneden, dan wordt het bedrijf weer een goedkoop over te nemen bedrijf en verliest het zijn zelfstandigheid...

Over een jaar of 20, als de economie in Zuidoost Azie flink is aangetrokken, de welvaart is toegenomen en de lonen dus omhoog zijn gegaan, is het niet zo lonend om (bij een stijgende olieprijs) spullen daar te gaan maken en dan naar europa te sleepkeveren. Misschien komt er dan weer het een en ander terug...

Berichten: 2

Re: Straks nog wel banen voor ons?

Hoi,

je zit duidelijk wel uit vloei naar het buitenland ook R&D. maar wat je ook krijgt is dat je lagerop geleide mensen jou werk over nemen omdat jij te duur bent. :D

ik werkte bij een starch fabriek en daar werkte op het proceslab ik vervangde daar een HLO.. en ik werd later weer in geruilt voor een VAPRO gastje die mijn werk ook kon doen .. het komt er alleen op neer dat alles eenvoudiger word waardoor de hoger opgeleiden hun baandje moeten in leveren om dat het gewoon te duur word voor bedrijven. nou dan kun je wel zeggen dat zij er geen verstand van hebben enzo .. maar het eerst waar een bedrijf naar kijkt is wat lever jij mij op en kan het ook goed koper.

groetjes,

Henze

Jantine: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde en niet te vergeten de onregelmatige werkwoordsvervoegingen...

Reageer