Springen naar inhoud

Xenon lampen

• Log in om te kunnen reageren

Nico_CF

Nico_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2004 - 14:03

Hallo,
Kan er mij iemand wat meer info geven over Xenonlampen want ik moet dat hebben voor school. Als ik op internet zoek kom ik steeds bij fabrikanten terecht. Ik zoek echt naar meer informatie dan de voordelen van de lamp.

Nico

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nico_CF

Nico_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2004 - 14:06

Hallo,
Kan er mij iemand wat meer info geven over Xenonlampen want ik moet dat hebben voor school. Als ik op internet zoek kom ik steeds bij fabrikanten terecht. Ik zoek echt naar meer informatie dan de voordelen van de lamp.

Nico

Ik weet dat er hier op het forum al eens iets over geschreven staat:

"Een xenonlamp wordt a.h.w. "ontstoken" door een hele hoge electrische spanning tussen electroden die in de lamp zitten; tot 20000 volt. Hierdoor wordt het xenongas geioniseerd; het wordt dus Xe+ . Echter, Xe houdt er niet zo van om geioniseerd te zijn, dus het kost relatief veel energie om dit voor elkaar te krijgen, vandaar dus die hoge spanning. Als Xe+ weer een electron opneemt en weer Xe wordt, zendt het daarbij een lichtdeeltje uit, omdat het anders zijn energie niet kwijt kan.

Ondanks dat het veel energie kost om Xe te ioniseren, is een xenonlamp veel energie-efficienter dan een gewone gloeilamp, waar hooguit 2% van de energie wordt omgezet in licht. Een xenonlamp gaat ook langer mee, omdat er geen gloeidraad in zit die aan hevige slijtage onderhevig is."

Ik zoek nog meer info en meer in detail.
Bedankt

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 december 2004 - 14:11

Als ik me niet heel sterk vergis, ben ik de auteur van dat stukje; wat wil je er nog precies over weten? Zomaar in het wilde weg wat vertellen heeft ook zo weinig nut... :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Nico_CF

Nico_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2004 - 19:37

Wel hebt u bv een paar interessante sites? De kleurentemperatuur, levensduur, lichtrendement(lm/watt),verlichtingssterkte,kleurweergaveindex,gem levensduur,lichtbehoud?
toepassingen: projectors,autolampen,???

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 december 2004 - 19:46

Misschien heb je hier al wat aan: How stuff works.

Voor de andere informatie (rendement, kleurtemperatuur, levensduur) denk ik dat je het beste af bent met het zoeken naar een fabrikant.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Nico_CF

Nico_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2004 - 20:27

U bent alvast bedankt.

Nog iemand een tip?

biochemiefreak: Even samengevoegd.

mjacob11

mjacob11

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 09:00

Ik heb ff een vraag over dat eerste stukje waarin de werking van een xenonlamp wordt uitgewerkt. Ik vraag me af hoe het komt dat nadat het Xenongas geioniseerd is het weer gewoon Xenon wordt, en waarom het alleen veel (20kV) kost om de lamp op te starten en niet om hem "brandend" te houden..

Alvast bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures