Chemisch rekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Chemisch rekenen

:oops: Ik heb morgen een toets maar kom er niet uit dus hier zijn mijn vragen;

Hoe bereken je de molecuulmassa ?

Wat is de concentratie in mol per liter van een oplossing die 19,39 g kopersulfaat (CuSO4) per liter bevat ?

Hoeveel gram kaliumchloride bevat 200 ml van een 0,125M KCl oplossing (gegeven molmassa KCl = 74,6)

750cm3 (=750ml) van een 1 M NaoH oplossing weegt 0,780 kg. Hoe bereken je de soortelijke massa van deze oplossing in kg/m3

Graag zou ik de antwoorden in stappen krijge, want ik snap namleijk niet welke stappen ik moet nemen om deze vragen te bantwoorden.

Alvast heel erg bedankt

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Chemisch rekenen

Verwijdert bericht
Ehh, Jorim...

gram / molecuulmassa = aantal mol

mol * molecuulmassa = gram

molair * (ml/1000) * molecuulmassa = gram

Wakker blijven hè :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 62

Re: Chemisch rekenen

Sorry dat ik dit schrijf tjonic. Maar ik vind dit geen chemlevel 5 waard!!!

Berichten: 198

Re: Chemisch rekenen

als je gewoon naar de eenheden kijkt is het eigenlijk simpel

bv:

Wat is de concentratie in mol per liter van een oplossing die 19,39 g kopersulfaat (CuSO4) per liter bevat ?

gegeven: 19.39 Gram / liter

gevraagd: x mol / liter

oplossing: x mol/l = 19.39g/l . ... mol/g

je moet dus iets doen met een eenheid die met het aantal mol en het gewing in verband staat.

dat is de moleculemasse (g/mol)

zoals je ziet zijn de eenheden omgedraaid dus moet je de bewerking ook omdraaien:

dus oplossing: x mol/l = ( 19.39 g / l ) / ... g/mol

die " / " is een breuk hé

ik hoop dat je kunt volgen met deze wiskunde, maar dat hoop ik om dat chemlevel te compenseren want dat vind ik ook niet echt kloppen Afbeelding

dus de grote truc is : kijk naar de eenheden [!]

nou... veel succes morgen, laat me weten hoe het was Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Chemisch rekenen

En hoe ging je toets :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 16

Re: Chemisch rekenen

IK HEB HET GEHAALD HOOR !!! JEE JAH IK WEET ME CHEMLEVEL MAAR HET KLOPT ECHT IK BEN GEWOON HEEL ERG !! DAT CHEMISCH REKENEN LIGT ME GEWOON NIET ECHT GOED :D SORRY HOOR VOOR ME IETS DOMME VRAAG VOOR JULLIE Afbeelding

MAAR IK BEN GESLAAGD DAAR GAAT HET OM EN DAT DANKZIJ JULLIE :P

GROETJES TJONIC

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Chemisch rekenen

eerste jaars? dit zijn wel berekeningen die je bijna uit je hoofd hoort te kennen hoor. Heb je op de HAVO niet van die leuke diagrammen gehad waarin deze dingen staan beschreven. En dit zijn nog niet eens lastige analystische vergelijkingen, dus veel oefenen hierop want het word echt een stuk lastiger!!! Afbeelding

MvG Ron

Reageer