Springen naar inhoud

geraffineerde suiker

• Log in om te kunnen reageren

Sugarbabe

Sugarbabe

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 12:52

Er wordt beweerd dat geraffineerde suiker (dat in bijna al onze voeding zit) ontzettend slecht is voor je gezondheid. is dit wetenschappelijk onderbouwd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2007 - 17:46

Geraffineerde suiker is inderdaad niet zo goed omwille van volgende redenen:
  • De geraffineerde suiker komt na consumptie zeer snel (na enkele minuten) in de bloedbaan terecht;
    => de pancreas heeft onvoldoende tijd om te reageren met de gepaste hoeveelheid insuline
    => uitputting van de pancreas en insulineresistentie
  • Een overmatig gebruik van geraffineerde suiker remt de werking van het immuunsysteem;
    => een verhoogde kans op allerlei infecties (bijvoorbeeld gistinfectie in de darmen of een vaginale schimmelinfectie)
  • Een overmatig gebruik van geraffineerde suiker zorgt voor een tekort aan bepaalde vitamines. Geraffineerde suiker is namelijk ontdaan van alle natuurlijke hulpstoffen (vitamines, calcium, zink, chroom) die het lichaam helpen met de vertering van suiker. Daarom worden deze vitamines, mineralen en sporenelementen aan het lichaam onttrokken;
  • Een overmatig gebruik van geraffineerde suiker zorgt voor een hoog glucosegehalte in het bloed;
    => "crosslinking" tussen proteÔnestructuren als collageen
    => vernietiging van de structuur van collageen met als eindproduct het toxische AGES (Advanced Glycation End Product)
    => versnelling van het verouderingsproces
Begin nu niet angstvallig alle suiker te mijden. Bovenstaande zaken hebben enkel betrekking op geraffineerde suiker (witte suiker of kristalsuiker) en treden enkel op bij overmatig gebruik.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2007 - 22:43

Eerlijkgezegd heb ik mn twijfels bij een paar van bovenstaande punten, zeker als je ze specifiek wilt betrekken op geraffineerde suiker (in vergelijking met pakweg "bruine" palm/rietsuiker, of bijvoorbeeld honing dat voor 80% uit enkelvoudige suikers en sucrose betstaat).

Alle producten die glucose of sucrose bevatten hebben bijvoorbeeld hetzelfde effect op bloedsuiker, maar fructose ("druivensuiker") heeft dat veel minder. Wat het vertreken van sucrose betreft: is daar zoveel voor nodig? Het splitsen van sucrose in glucose en fructose gebeurd door een eenvoudige glycosidase en stelt niet zoveel voor. Beide splitsingsproducten zijn bloedsuikers en behoeven geen vertering, afgezien van opname.

Eerlijkgezegd denk ik dat de negatieve gezondheidseffecten erg weinig met raffinage van doen hebben, maar alles met de vlotte inname van te grote hoeveelheden suikers in het algemeen... waarmee ik dus wil stellen dat veel suikerrijke voedingsmiddelen eigenlijk net zo ongezond zouden zijn als men in plaats van witte kristalsuiker bijvoorbeeld ruwe rietsuiker zou gebruiken.
Victory through technology

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2007 - 23:34

Er wordt beweerd dat geraffineerde suiker (dat in bijna al onze voeding zit) ontzettend slecht is voor je gezondheid. is dit wetenschappelijk onderbouwd?

Overmatige inname van suiker is ongezond.
Suiker is op zichzelf een gezonde stof, zelfs levensnoodzakelijk. Jouw hersenen kunnen immers geen vetten verbranden (de vetten kunnen daar niet geraken door de BBB) en zijn dus afhankelijk van glucose. Bij energienood kunnen er ketonlichamen worden gevormd uit oa vetten en aminozuren (afkomstig uit oa afgebroken spierweefsel) maar dit is slechts een oplossing voor de korte termijn.

Het maakt in principe niet uit ofdat je glucose, galactose of fructose inneemt of een dimeer of een polymeer van dit alles.
Uitzondering is bijvoorbeeld wanneer iemand lactoseintolerantie of fructoseintolerantie heeft.

NB Wat veel mensen een normale hoeveelheid vinden wordt is feitelijk een overmatige hoeveelheid.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2007 - 23:39

Eigenlijk is een overmatige inname van alles slecht, suiker, alle soorten vet, koolhydraten etc etc. Variatie en gematigheid is de sleutel.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2007 - 23:42

Variatie en gematigheid is de sleutel.

In principe wel ja, alleen ben je er daarmee nog lang niet aangezien de gematigheid nogal verschilt tussen verschillende voedingsstoffen. Dat komt soms vrij nauw (bijvoorbeeld bij de vetzurenverhoudingen en essentiŽle aminozuren).
Van de meeste groenten mag je dan in principe weer rustig zo veel eten als je op kan. Hoe meer groenten je eet hoe minder je calorierijke producten eet, zolang je ook nog maar jouw essentiŽle aminozuren, koolhydraten, essentiŽle vetzuren en mineralen (hiervoor is fruit een belangrijke aanvulling op groenten) binnenkrijgt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2007 - 23:46

Zeker, niet alle voedingsstoffen moeten evenveel worden ingenomen. Als je dezelfde hoeveelheid vitamine c inneemt als koolhydraten, dan heb je een fiks probleem :D Fruit, groente en noten vormen ook de hoofdmoot van ons natuurlijk en biologisch dieet, ik denk zeker dat een dergelijk dieet nog steeds is toe te passen. Maar de meeste mensen hebben weinig kennis over hun voedsel, het lijkt een nogal ver-van-ons-bed-show geworden. Vroeg‚h besteden we meer tijd aan ons voedsel, en nog veel verder terug in de tijd (hoewel veel indianenstammen het tot de dag van vandaag nog volhouden) stonden we nog echt in contact met ons eigen voedsel. Onze huidige vorm van samenleven laat dat helaas niet meer toe, maar daar kun je weinig aan doen. Dan kun je er beter mee leren omgegaan, zoals je zelf eens gezegt hebt :D

Veranderd door Assassinator, 19 juli 2007 - 23:48

- Robert Heinlein -

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2007 - 00:11

Maar de meeste mensen hebben weinig kennis over hun voedsel, het lijkt een nogal ver-van-ons-bed-show geworden. Vroeg‚h besteden we meer tijd aan ons voedsel

De meeste mensen hebben inderdaad weinig verstand van voedsel, dat was vroeger ook zo, alleen aten ze gezonder door juiste gewoonten. Het ouderwetse dieet van aardappelen, gevarieerde groenten (vroeger gewoon omwille van de seizoenen en omdat ze variatie wilden) en vlees/vis/kip/vervanging blijkt een goed dieet te zijn. Dat was echter geen bewuste keuze van deze mensen maar gewoon een kwestie van wat beschikbaar was (landbouw, seizoen, budget).
Bedenk dat veel mensen ook nog eens moeite hebben om hun kennis te implementeren in maatregelen, kennis en inzicht alleen is dan ook niet voldoende.

Nu zijn er veel te veel 'lekkernijen' en maaltijden met een lage voedingswaarde (diepvriespizza's, magnetronopwarmmaaltijden enz) beschikbaar. Ook zijn er veel te veel producten met grote concentratie vet/suiker/zout en kopen mensen veel te weinig groenten en fruit.
Daarover gesproken, ik heb bij de locale Vlaamse supermarkten enorm veel moeite om fatsoenlijk fruit te vinden en ik kies daarom vaak voor 100% pure fruitsap (Appelsientje). Regelmatig zit er zelfs schimmel op het fruit wat in de schappen ligt. De appels en sinaasappels vind ik de grootste tijd van het jaar niet te eten. Vaak kan je amper in die appels bijten en kan je amper de schil verwijderen van de sinaasappels, ook nadat ik ze een week heb laten verder rijpen.
Wanneer ik in de zomer eens waterijs wil kopen dan mag ik van geluk spreken wanneer er 2 of 3 opties zijn tewijl er tientalle calorierijk ijs beschikbaar zijn. On top of that is er ook nog practisch geen vegetarisch beleg beschikbaar in de Vlaamse supermarkten waardoor ik noodgedwongen veel zoet op mijn brood moet eten.
Prijs je gelukkig dat de supermarkten in Nederland superieur zijn tov veel andere landen.
Ik zie dan ook een belangrijke taak weggelegd voor de supermarkten en de voedingsmiddelenindustrie. Er is een niche in de markt voor gezond gemaksvoedsel voor een betaalbare prijs. Persoonlijk ben ik ook een voorstander van de 'vettax', extra accijnzen op chips, koek enz en daavan de gezondere producten goedkoper maken. Op deze manier kan je de omschakeling van voedingsmiddelenproducenten als Unilever stimuleren waarna je eventueel dit systeem van subsidie/accijn kan afbouwen.

Anderzijds heb ik de indruk dat de leken nu meer verstand van voedsel hebben dan 10 jaar geleden dankzij de multimediarevolutie.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2007 - 11:13

Het maakt in principe niet uit ofdat je glucose, galactose of fructose inneemt of een dimeer of een polymeer van dit alles.

Het maakt wel verschil voor de effecten op het bloedsuikergehalte, fructose heeft bijvoorbeeld een lage glycemische index en is daardoor voor bijv. diabetici een betere keuze dan glucose of sucrose. Ook grote polymeren (zetmeel) hebben daarin wel een voordeel omdat ze langzamer worden afgebroken en opgenomen.

Als je dezelfde hoeveelheid vitamine c inneemt als koolhydraten, dan heb je een fiks probleem

Zou je denken? Ik meen dat je zonder veel gevolgen een ons vitamine C per dag kunt eten, maar of het erg smakelijk is betwijfel ik :D Overigens is C wel de enige vitamine waarmee je zoiets kunt uithalen, met name de vetoplosbare zijn gevaarlijk in overdoseringen.

Persoonlijk ben ik ook een voorstander van de 'vettax', extra accijnzen op chips, koek enz en daavan de gezondere producten goedkoper maken.

Ik vraag me af in hoeverre dat nuttig of terecht is. Naar mijn idee kopen mensen koek, chips en hamburgers niet omdat ze goedkoop zijn, maar omdat ze die gewoon lekker vinden.

Misschien dat het in nederland beter gesteld is dan in belgie, maar als je iets gezonds wilt eten is dat best te koop bij de gemiddelde supermarkt. Ook in vegetarisch hartig beleg zijn we best goed - en volgens mij exporteren we die kaas ook wel naar belgie :D

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2007 - 11:36

Volgens mij heb ik dan vitamine A met C door elkaar gehaald :D

- Robert Heinlein -

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2007 - 13:20

Zou je denken? Ik meen dat je zonder veel gevolgen een ons vitamine C per dag kunt eten, maar of het erg smakelijk is betwijfel ik :D Overigens is C wel de enige vitamine waarmee je zoiets kunt uithalen, met name de vetoplosbare zijn gevaarlijk in overdoseringen.

Ik vrees van niet:

Vitamine C kan nierstenen en jicht veroorzaken. Bij hoge doses hebben sommige mensen last van diaree en maagkrampen, hoewel dit vitamine zelfs bij zeer hoge doses niet schadelijk wordt geacht. Zeer grote doses vitaminen C doet het cholesterol gehalte in het bloed stijgen, waardoor de kans op het ontstaan van hartziekten groter wordt.

De maximaal veilige dosis is blijkbaar 1000 mg (1 g). Een ons is naargelang de interpretatie 28,35 g (de Engelse ounce) of zelfs 100 g (de Nederlandse ons). Veilig lijkt me dit dus niet. Natuurlijk blijft vitamine A en vooral D veel giftiger.

Zie ook hier en hier.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2007 - 17:16

Ik zat inderdaad met een ounce in mn hoofd, en natuurlijk is het geen goed plan dat werkelijk in te gaan nemen... maar in rap tempo doodgaan zul je er bepaald niet van. Je hebt overigens mensen die geloven in de heilzame effecten van idoot grote doses, en die nemen ze ook werkelijk in zonder er ziek van te worden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures