Hybridisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

Hybridisatie

Hallo,

De vraag is simpel: Wanneer juist gaan atomen over tot hybridisatie. Ik weet wel wat hybridisatie is, maar wanneer het juist voorkomt is onduidelijk.

Kan er me iemand uitleggen waarom bepaalde atomen hybridiseren (CH4 en weer andere gewoon datief covalente bindingen (SO2)aangaan?

Dank bij voorbaat :oops:

Berichten: 198

Re: Hybridisatie

waneer: geen flauw idee, ik vermoed waneer ze beginnen te binden zeker ?

waarom wel/niet:

omdat dat afhangt van welke elektronen er binden.

bij S-O verbindingen bevinden de elektronen die aan elkaar moeten binden zich in eenzelfde soort orbitaal.

S: [Ne]3s2 3p4

O: [He]2s2 2p4

Bij CH4 is dit niet het geval en moeten ze gelijksoortig gemaakt worden. dat gelijksoortig maken is nu net het hybridiseren.

laatste weet ik ook niet meer 100% zeker maar ik dacht dat het zoiets was Afbeelding

Berichten: 232

Re: Hybridisatie

Bedankt strontium je schept licht in de duisternis. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hybridisatie

Alle gewone covalente bindingen zijn dacht ik een gevolg van hybridisatie! Ook SO2 heeft dus gehybridiseerde bindingen. Als ik me niet vergis (moet het even uit m'n hoofd doen) is de ene zuurstof sp2 gehybridiseerd (dubbele binding, 2 vrije elektronenparen) en de ander is sp3 gehybridiseerd (één enkele σ-binding en 3 vrije elektronenparen). De beide zuurstoffen zijn niet hetzelfde gehybridiseerd omdat het molecuul twee resonantiestructuren heeft.

De zwavel is sp2 gehybridiseerd (want één vrij elektronenpaar).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Hybridisatie

Alle gewone covalente bindingen zijn dacht ik een gevolg van hybridisatie!
Nee hoor, neem bijvoorbeeld H2

Voor de rest gaat er in de uitleg nog wel wat meer mis. De valentieorbitalen van atomen hybridiseren om de juiste symmetrie te krijgen voor binding met een ander atoom. Zo kunnen ze bindingen maken met bijvoorbeeld σ-, л-, δ-symmetrie. De zoektocht naar de laagste energie zorgt er voor dat hybridisatie op gaat treden.
Als ik me niet vergis (moet het even uit m'n hoofd doen) is de ene zuurstof sp2 gehybridiseerd (dubbele binding, 2 vrije elektronenparen) en de ander is sp3 gehybridiseerd (één enkele σ-binding en 3 vrije elektronenparen). De beide zuurstoffen zijn niet hetzelfde gehybridiseerd omdat het molecuul twee resonantiestructuren heeft.
Helaas, je vergist je. Het zou vreemd zijn als beide zuurstofatomen verschillend gehybridiseerd zouden zijn. Wat is er immers voor verschil tussen beide atomen.

De beide O-atomen zijn sp2-gehybridiseerd en vormen een binding met σ- en een met л-symmetri met zwavel. De bindingshoek O-S-O is niet lineair en de hybridisatie van zwavel is bij benadering sp3. Door inmenging van lege d-orbitalen worden de л-bindingen tussen zuurstof en zwavel mogelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hybridisatie

Weer wat geleerd...

Wel vroeg ik me af of je aan de SO-binding zo een specifieke hybridisatie mag toekennen, juist vanwege de mesomerie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Hybridisatie

Wel vroeg ik me af of je aan de SO-binding zo een specifieke hybridisatie mag toekennen, juist vanwege de mesomerie?
Je kent een hybridisatie niet toe aan een binding maar enkel aan een atoom.

De zuurstofatomen zijn gewoon sp2 gehybridiseerd. Het zwavelatoom (4+) hybridiseerd tot een (vervormd) tetraëder en heeft valentieorbitalen met spd2, p3d of pd3 hybridisatie (welke in SO2 voor de binding met zuurstof worden gebruikt weet ik zo niet). Dit levert met ieder zuurstofatoom een binding met σ-symmetrie en een binding met л-symmetrie op. Hiernaast zijn er nog twee vrije electronenparen aanwezig op zwavel.

Je kunt een analogie met de resonantiestructuren (mesomere) maken. Hoe dichter de energieniveau's van de valentieelectronen bij elkaar liggen, des te groter de delocalisatie van deze electronen, des te lager de energie. Wanneer de zuurstofatomen in SO2 verschillend gehybridiseerd zijn dan verschillen de energieniveaus meer dan wanneer ze hetzelfde gehybridiseerd zijn. Hierdoor zal bij verschillende hybridisatie het energieniveau van SO2 hoger liggen, en dat is niet de meest gunstige situatie.
Kan er me iemand uitleggen waarom bepaalde atomen hybridiseren (CH4 en weer andere gewoon datief covalente bindingen (SO2)aangaan?
Hybridisatie treedt op om het energieniveau van een molecuul zo laag mogelijk te houden. De atomen hybridiseren zodanig dat een zo gunstig mogelijke (energetisch) situatie wordt gecreëerd in een molecuul. De hybridisatie is voor kleine atomen makkelijk te voorspellen. Voor de grotere (waar de d-schillen ook een rol gaan spelen) wordt het stukken complexer.

Berichten: 198

Re: Hybridisatie

als ik juist kan volgen treed er dus altijd hybridisatie op bij een binding ?

ik heb altijd geleerd dat het hybridiseerde omdat de orbitalen niet van dezelfde soort waren. Klopt dat dan niet of maar gedeeltelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hybridisatie

als ik juist kan volgen treed er dus altijd hybridisatie op bij een binding ?
Nee, blijkbaar niet. Lees bovenaan nog maar eens over H2. Die binding is een zuivere binding van zuivere 1s elektronen. Maar in detail denk ik inderdaad best dat als je de kwantummechanische berekening uitvoert er een miniscuul deel van de 2s orbital wordt gebruikt....
ik heb altijd geleerd dat het hybridiseerde omdat de orbitalen niet van dezelfde soort waren. Klopt dat dan niet of maar gedeeltelijk?
Dat is de originele betekenis van hybride inderdaad, mengvorm.

Berichten: 198

Re: Hybridisatie

O en S verschillen nog wel qua niveau natuurlijk (2p en 3p)

misschien hebben ze daarom hybridisatie nodig.

hoe zit het dan met bv O2 ,heeft dat hybridisatie nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hybridisatie

hoe zit het dan met bv O2 ,heeft dat hybridisatie nodig?
O2 vormt een σ en een л binding, die samen met de lone pairs moeten worden gevormd uit een 2s en 3x 2p. Geef dan zelf maar antwoord.

Zie ook:

Wikipedia over dubbele binding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Hybridisatie

O en S verschillen nog wel qua niveau natuurlijk (2p en 3p)

misschien hebben ze daarom hybridisatie nodig.


Nee, ze hybridiseren om bindingsorbitalen te krijgen die wat betreft symmetrie op elkaar passen. Zo heeft een p-orbitaal de juiste symmetrie voor een л-binding en een s, sp, sp2 of een sp3 de juiste symmetrie voor een σ-binding.

Reageer