Scheikunde Olympiade

Moderator: Rhiannon

Berichten: 96

Scheikunde Olympiade

Doet hier nog iemand mee met de Scheikunde Olympiade van de middelbare scholen?? Of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

(Ik ben gevraagd door m`n leraar of ik mee wilde doen :oops: )

Berichten: 205

Re: Scheikunde Olympiade

deKeijzer schreef: Doet hier nog iemand mee met de Scheikunde Olympiade van de middelbare scholen?? Of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

(Ik ben gevraagd door m`n leraar of ik mee wilde doen :oops: )


cool :P maar ik heb er nog nooit aan mee gedaan :P wel eens aan een wiskunde olympiade en als dat ongeveer hetzelfde is wens ik je suc6 Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheikunde Olympiade

Ik heb zelf een keer meegedaan. Het is voor mij een superervaring geweest.

Er zijn 2 strategieën die op scholen worden gevolgd: op sommige scholen doet iedereen mee, en op andere scholen worden alleen de allerbeste leerlingen door de leraar gevraagd. Helaas zijn er ook nog veel scholen die niet meedoen. De uitnodiging op zich is dus al een prima selectie.

De opgaven voor deze eerste ronde vormen een goede uitdaging! Ik vond het heel leuk om met een paar daaraan mee te doen.

Nog veel leuker is het als je het dan goed gedaan blijkt te hebben! De beste 20 of zo gaan op een trainingskamp. Daar is wel wat aan veranderd sinds ik meedeed (zie je de grijze haren?), maar het komt er bijna op neer dat je in een week de hele eerstejaars studie scheikunde doet. Daarnaast wordt het sociaal leuk aangekleed. Het is opvallend dat de mensen die hier komen vaak ook aan de natuurkunde- en wiskunde-olympiade mee hebben gedaan, en vaak zijn ze niet van plan om scheikunde te gaan studeren.

De training wordt afgesloten met een theoretisch en een praktische test, de tweede ronde.

De beste vier uit die test doen mee aan de internationale olympiade. Dat is helemaal een ontzettend leuke happening, waar je als je geluk hebt naar een ver land kunt reizen, en in elk geval een heleboel internationale vrienden kunt maken. En daarnaast natuurlijk weer een theoretische en een praktische test. En als je erg goed bent kom je dan met een olympische medaille thuis!

Dit jaar heeft Nederland voor de 25e keer meegedaan aan de internationale olympiade. Er is in Wageningen een reünie geweest van oud-olympiasten van de nationale tweede ronde, en zoals ook al eerder bleek bij pogingen om een reünie te organiseren: de meeste mensen willen graag komen, maar om daarvoor een reis naar Nederland te maken gaat een beetje ver. Toch waren er best een flink aantal gekomen, inclusief één van de eerste lichting 1980! Mensen uit hetzelfde jaar hebben onderling vaak nog contact.

Ook van de begeleiders uit de eerste jaren waren er nog representanten aanwezig. Helaas was de gezondheid van Hans Hoekman, die het balletje in 1980 aan het rollen had gebracht, te slecht om op de reünie te kunnen komen.

Als je dus een uitnodiging krijgt: grijp je kans! En voor 5 en 6 VWOers die altijd hoge cijfers voor scheikunde halen en waarvan de school ze niet uitnodigt: ga naar je scheikundeleraar, en vertel hem van het bestaan van de olympiade, en vraag of hij wil organiseren dat je mee mag doen! Wie weet vertegenwoordig je dit jaar Nederland op een internationaal niveau!

Hetzelfde geld natuurlijk voor wiskunde en natuurkunde. Maar dit is het chemieforum..... (bovendien worden de wis- en natuurkunde-olympiades niet precies zo georganiseerd als ik hier de scheikunde olympiade heb beschreven).

Berichten: 198

Re: Scheikunde Olympiade

JAAAA :P

ik doe ook mee hoor

al is het wel in belgie

al weet ik ook nog niet hoe of wat. Ik doe mee, samen met een vriend van mij.

bij ons werd het gewoon gevraagd in de klas, wie zin had mocht mee. (al had mijn lerares het al wel eerder al gevraagd, ik voelde me vereerd :oops: )

ik heb ook nog nooit eerder meegedaan, maar mijn lerares ging na de kerstvakantie wat info meenemen.

ze heeft hem nl al eens gewonnen Afbeelding ( al weet ik niet op welk "niveau" van de olympiade ze dat bedoelde, ik zal het haar eens vragen

Berichten: 96

Re: Scheikunde Olympiade

Jep bij ons (in de 4e van het VWO) had de leraar 2 mensen uitgekozen waarvan hij dacht dat ze snel allerlei scheikundige dingen konden opnemen (waarvan ik er dus 1 was). En binnenkort is er een middag ofzo voor alle vierdeklassers die mee gaan doen... Ik ben benieuwd...

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Scheikunde Olympiade

Ik heb vorig jaar meegedaan en ga dit keer weer meedoen. :D

Het is best leuk als je wat beter in scheikunde bent.

Ik was 3e van V5 op mijn school vorig jaar Afbeelding
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 36

Re: Scheikunde Olympiade

Een keer meegedaan, ik werd eerste van mijn school. Was ook niet zo moeilijk met 2 deelnemers.... :cry:

Het is wel leuk om een keer te doen, maar gelukkig werd het niet beoordeelt met een cijfer, want ik had het niet zo geweldig gemaakt... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Scheikunde Olympiade

Ik hoop dat ik dit jaar ook wel wat beter ben. I'm trying to beat you all :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 198

Re: Scheikunde Olympiade

is het dezelfde in belgië en nederland ?

ik denk het wel zeker ?

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Scheikunde Olympiade

Strontium schreef: is het dezelfde in belgië en nederland ?

ik denk het wel zeker ?
Volgens mij wel
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheikunde Olympiade

Nederland en België hebben elk hun eigen locale organisatie en kunnen zelf bepalen wie ze naar de internationale olympiade uitzenden.

Een ding dat in België speciaal is is dat, in elk geval "in mijn tijd", er altijd twee Vlamingen en twee Walloniërs meegingen, en misschien zelfs ook twee meisjes en twee jongens.

Zie: Vlaamse chemie olympiade. En vlot, want inschrijving sluit woensdag aanstaande!

Kans om te worden uitgezonden naar Taiwan!

Berichten: 96

Re: Scheikunde Olympiade

Misschien een beetje oud topic maar toch:

Morgenmiddag is de olympiade hier op school. Hebben jullie nog tips waar speciaal op te letten, en scheikundige instinkertjes ofzo? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheikunde Olympiade

Tips? Succes! Is dat een goede tip?

PS: Laat even weten hoe je het vond!

Berichten: 2.746

Re: Scheikunde Olympiade

is dat de belgische olympiade?of die van nederland?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Scheikunde Olympiade

scheikundige instinkertjes ofzo? :P
Goed lezen, dan voorkom je een héééle hoop ellende :D

Succes!

Reageer