Springen naar inhoud

[scheikunde] Entropievraag

• Log in om te kunnen reageren

Von Flokkenstoffen

Von Flokkenstoffen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2004 - 12:54

Beste lezer,

Kan iemand voor mij de volgende vraag beantwoorden, want ook al is het een korte vraag, ik word er niet echt wijs uit:

Opgave:

Een blokjesijshouder bevat 500 gram water van 0 graden C. Bereken de entropieverandering van het water als het langzaam en totaal bevriesd tot ijs van 0 graden C.

Bij voorbaat dank! :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2004 - 13:06

Onder 0 graden is ijs stabieler, en boven 0 graden water. De twee energiecurves kruisen elkaar dus bij 0.

Bij 0 graden is water precies even stabiel als ijs, dat wil zeggen dat de verandering van de vrije energie van de vloeibare vorm naar de vaste vorm nul is. ΔG = ΔH-TΔS. Kun je het dan?

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 december 2004 - 13:28

Houdt deze (derde wet van de thermodynamica toch ??) wet ook rekening met het verschijnsel dat water van 4 graden drijft op kouder water ?? Of heeft dat weer helemaal niks met entropie te maken ??

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2004 - 13:56

Houdt deze (derde wet van de thermodynamica toch ??) wet ook rekening met het verschijnsel dat water van 4 graden drijft op kouder water ?? Of heeft dat weer helemaal niks met entropie te maken ??

Alles heeft met entropie te maken, maar de dichtheid is in deze vraag in elk geval niet van belang. :D

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 december 2004 - 14:17

de dichtheid

:D Hmm, even vergeten...

Von Flokkenstoffen

Von Flokkenstoffen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2004 - 19:00

Als je mijn vraag zou berekenen op welk antwoord zou je dan komen?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2004 - 20:48

Het hele antwoord voorkauwen doe ik niet. Geef zelf je berekening weer, dan zal ik het zorgvuldig bekijken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures