[scheikunde] Entropievraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Entropievraag

Beste lezer,

Kan iemand voor mij de volgende vraag beantwoorden, want ook al is het een korte vraag, ik word er niet echt wijs uit:

Opgave:

Een blokjesijshouder bevat 500 gram water van 0 graden C. Bereken de entropieverandering van het water als het langzaam en totaal bevriesd tot ijs van 0 graden C.

Bij voorbaat dank! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Entropievraag

Onder 0 graden is ijs stabieler, en boven 0 graden water. De twee energiecurves kruisen elkaar dus bij 0.

Bij 0 graden is water precies even stabiel als ijs, dat wil zeggen dat de verandering van de vrije energie van de vloeibare vorm naar de vaste vorm nul is. ΔG = ΔH-TΔS. Kun je het dan?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Entropievraag

Houdt deze (derde wet van de thermodynamica toch ??) wet ook rekening met het verschijnsel dat water van 4 graden drijft op kouder water ?? Of heeft dat weer helemaal niks met entropie te maken ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Entropievraag

Houdt deze (derde wet van de thermodynamica toch ??) wet ook rekening met het verschijnsel dat water van 4 graden drijft op kouder water ?? Of heeft dat weer helemaal niks met entropie te maken ??
Alles heeft met entropie te maken, maar de dichtheid is in deze vraag in elk geval niet van belang. :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Entropievraag

de dichtheid
:D Hmm, even vergeten...

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Entropievraag

Als je mijn vraag zou berekenen op welk antwoord zou je dan komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Entropievraag

Het hele antwoord voorkauwen doe ik niet. Geef zelf je berekening weer, dan zal ik het zorgvuldig bekijken.

Reageer