AAS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 61

AAS

hallo, kheb een klein vraagje

op school hebben we een toepassing van vlamemissie gedaan met een atoom absorptie spectrofotometer.

We moesten de concentratie aan calcium bepalen in verschillende bronwaters zoals contrex......

Wij moesten een strontium-oplossing toevoegen aan deze oplossingen (we beschikten ook over standaard 100,0 ppm)

nu mijn vraag is: WAAROM moet je een strontium oplossing toevoegen?

Als iemand het antwoord weet,mag je gerust antwoorden!

ik bedank iedereen al voor de moeite

bye

seth :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AAS

Ik denk dat de strontium als standaard wordt gebruikt: je weet precies hoeveel strontium je in het monster hebt dus dat getal gebruik je om te berekenen hoeveel calcium je hebt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: AAS

Hoe nauwkeurig weet je hoe snel dat apparaat de oplossing opzuigt? 5ml/minuut? 5.0 ml/minuut? 5.00 ml/minuut? En hoe zeker ben je ervan dat die snelheid niet verandert in de tijd? Is dat nauwkeurig genoeg?

Als je een zogenaamde "interne standaard" toevoegt, kun je dat soort variaties uitsluiten.

Berichten: 98

Re: AAS

Ik weet niet waarom je Sr gebruikt maar in elk geval is het volgens mij niet om de concentratie aan Ca te bepalen.

Bij AAS maak je gebruik van een holle kathode lamp waar het te bepalen element (Ca hier) inzit. De straling die dan door je oplossing geleid wordt zal dan ook enkel de aanwezige Ca atomen exciteren en andere gerust laten.

Berichten: 25

Re: AAS

Ik vermoed dat het iets moet zijn met een interferentie van een emissielijn van Sr met een absorptielijn van Ca.

Was dit toevallig niet de bedoeling van het experiment? De absorptie bepalen in functie van de hoeveelheid Sr dat wordt toegevoegd?

Met als besluit --> Hoe meer Sr, hoe minder Ca je zal meten

Omdat ik het niet zeker ben mag je het gerust ook omdraaien:

een emissielijn van Ca interfereert met een absorptielijn van Sr

In het volgend artikel wordt de Sr/Ca verhouding bepaalt. Jouw proef zal analoog zijn.

http://marine.rutgers.edu/faculty/rosentha...iles/AnalChem99

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: AAS

patrick schreef: In het volgend artikel wordt de Sr/Ca verhouding bepaalt. Jouw proef zal analoog zijn.

http://marine.rutgers.edu/faculty/rosentha...iles/AnalChem99
Dat verhaal over de interferentie lijkt me onzin, die wil je juist zoveel mogelijk voorkomen. Maar deze laatste opmerking is juist: de ratiobepaling is nauwkeuriger dan een enkele bepaling. Een alternatief zou kunnen zijn om een bekende hoeveelheid calcium toe te voegen aan het monster.

Berichten: 25

Re: AAS

Tijdens je studies leert men net zulke onzin.

Voeg voor een onduidelijke reden X toe, en kijk welke invloed dit heeft op de hoeveelheid Y.

Meestal moet je dan verklaren waarvoor die onzinnige daad dan goed was.

Bovendien;

wat voor zin heeft het een verhouding te bepalen of de respons te bepalen van een element in een matrix van een ander als er geen invloed of interferentie van het een op het ander is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: AAS

wat voor zin heeft het een verhouding te bepalen of de respons te bepalen van een element in een matrix van een ander als er geen invloed of interferentie van het een op het ander is.
Heel eenvoudig: als de totale hoeveelheid Ca kan worden bepaald op 5% nauwkeurig, maar de ratio Ca/Sr op 0.5% nauwkeurig, en in het laatste monster weet je op 0.5% nauwkeurig hoeveel Sr erin zit, dan kun je daaruit dus op 1% nauwkeurig bepalen hoeveel Ca erin zit. Dat is dus nauwkeuriger.

Maar nu je dit zo schrijft lees ik het anders: het zou inderdaad kunnen dat het experiment alleen wordt uitgevoerd om te laten zien dat Sr de nauwkeurigheid van een Ca meting behoorlijk kan beïnvloeden. Maar ja, waar heb je die Sr standaard dan voor nodig?

Berichten: 25

Re: AAS

ofwel is dit echt een standaard van 100ppm,

ofwel is dit gewoon een oplossing met gekende concentratie van 100ppm die niet als standaard wordt gebruikt.

Kwestie van woordenschat.

Seth? Laat je iets weten?

Berichten: 61

Re: AAS

het was de bedoeling om gewoon de concentratie Ca in bronwaters te bepalen

we gebruikten Ca (100 ppm) als standaarden.

kheb ies een engelse site geraadpleegt en ik heb vertaald dat het iets te maken met interacties tussen bepaalde bestanddelen

zou dit kloppen????

voor ik het vergeet: hoe meer Sr toegevoegd,hoe groter het signaal!

toch iedereen al bedankt voor de moeite!!!!!!!!! :D :cry:

seth

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: AAS

Wacht! Nu komen we verder! Het wordt leuk, ik ben ook aan het leren over AAS!

Een pagina over Ca metingen met AAS

Volgens dat artikel zijn er twee problemen:

1) Ca kan heel makkelijk in oplossing worden gebonden aan andere ionen. Deze complexen zijn niet zomaar in dampvorm te krijgen, en daardoor niet kwantitatief meetbaar met AAS. Blijkbaar voegt men Sr toe om deze binding te voorkomen en ervoor te zorgen dat de Ca beschikbaar blijft.

2) Een heel ander probleem is dat de Ca zo makkelijk aan te slaan is, dat het in de vlam ook emissie zal gaan vertonen. Deze emissie zal de nauwkeurige meting van de absorptie storen. Ze adviseren daarom het experiment gepulst uit te voeren en ervoor te corrigeren, maar daar is wel speciale hardware voor nodig.

Reageer