Springen naar inhoud

Chemische tuin

• Log in om te kunnen reageren

Mart van DJOE

Mart van DJOE

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2004 - 20:11

Beste mensen,

onlangs heb ik een demonstratie willen doen van de Chemische tuin* met ZnCl2, CuSO4, Ba(OH)2 en K3Fe(CN)6. Vooral de kopersulfaat deed het erg leuk, maar het viel op dat het niet lukte met het rood bloedloogzout.

Wat is er mogelijk misgegaan? Ik heb een aantal hypotheses, maar geen tijd om ze te testen...
1. Deze demonstratie werkt niet met rood bloedloogzout.
2. Het bekerglas was te small en te hoog.
3. De korrels waren te klein.

Kan iemand mij misschien vertellen of het een van deze factoren is, of wat er anders fout zou kunnen gaan? Bij voorbaad dank.

*Silicaatkristallen van verschillende metaalzouten in waterglas. Hierbij onstaan plantvormige kristallen. Zie ook Donald B. Phillips; ''A Very Rapidly Growing Silicate Crystal" ; Journal of Chemical Education;65(5) 1988; p. 453,454.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 12 december 2004 - 20:36

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2004 - 01:05

Het is antwoord 1) hoogstwaarschijnlijk

Als er al silicaatkristallen gevormd worden uit bloedloogzout dan zal dit een kaliumsilicaat zijn, maar waarschijnlijk was dit te goed oplosbaar om kristallen te vormen. Het anionische Fe(CN)63- zal geen zout vormen met het anionische silicaat. De cyanideanionen zitten in een zgn octaedrische omringing om het ijzer (vglk. op elk vlak van een dobbesteen zit er ťťn). Deze zitten best stevig en zullen in water niet (of misschien ťťntje) dissocieren, de struktuur van het anion blijft in water intact. Het complexe anion ijzerhexacyanide zal dus negatief geladen blijven. Waaschijnlijk werkt het experiment (ijzersilicaat) wel met iets als ijzernitraat.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2004 - 08:29

Ja helemaal mee eens!
Je kan het beste de eenvoudige zouten met een leuk kleurtje nemen. :D

Mart van DJOE

Mart van DJOE

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2004 - 12:30

Bedankt voor het antwoord. :D

Ik had zelf al zo'n vermoeden, maar ik heb de proef uitgevoerd aan de hand van een beschrijving van http://www.thuisexperimenteren.nl/. De betrouwbaarheid van dat soort sites is natuurlijk altijd laag, maar het was natuurlijk ook mogelijk dat ik het zelf fout gedaan had (opties 2 en 3). Maar dat de oplosbaarheid het probleem was klinkt erg aannemelijk.

Voor de mensen die het willen reproduceren; Kopersulfaat geeft echt schitterende resultaten. Jongeren vinden dit proefje echt gaaf om te zien (gooi wat kopersulfaat in het waterglas, houdt een pauze van een klein half uurtje, en laat daarna het resultaat zien. 50% open mond score bij mijn groep).

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2005 - 20:22

Cobaltchloride geeft ook een erg mooi resultaat! Als ik me niet vergis was het donkerpaars :oops:

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2005 - 14:49

1/ de demonstratie lukt niet :oops:

de twee andere opties zijn verwaarloosbaar : je kan een chemisch tuintje in een mini-proefbuis maken met

mini-kristallen

CoCl[sub]2[sub] lukt idd vrij behoorlijk

de site van "thuisexp" vind ik persoonlijk vrij goed qua beginsituatie, een deel blijft natuurlijk "gokken" : ter verduidelijking : wij hebben deelgenomen aan de kristalgroeicompetitie (dit jaar met kopersulfaat)... de entkristallen zijn wonderbaarlijk mooi, vanaf een bepaalde grootte gaat het mis... (ook bij mijn collega Geplaatste afbeelding ...

ook de kristallisatie van je zout lukt ons niet...

alle tips zijn welkom

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures