[scheikunde] Caustic soda!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] Caustic soda!

Stel de afvoer is verstopt. En je wil het gaan onstoppen. En je doet er een flinke schep caustic soda in (in de gootsteen). En draaiet daarna de hete kraan water aan.En het water begint flink te koken. Nu heb ik hier een paar vragen over.

Vraag1 Hoe kan dat dat het water zomaar veel heter kon worden toen het met de onstoppingsmiddel (caustic soda) in aanraking kwam?

Vraag2 Wat zou er gebeurt zijn als je gewoon koud water bij had gedaan?

Vraag3. Welke gevaarlijke chemische stoffen zitten er eigelijk in caustic soda?

Vraag4 Is caustic saod echt de meest geschikte manier is op de gootsteen te ontstoppen?

Alvast bedankt. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] Caustic soda!

Er loopt hierover ook nog een topic misschien kun je hier wat meer te weten komen. Via de zoekopties van het forum kom je bij sommige vragen al heel ver. :D

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Caustic soda!

Buiten het topic dat biochemiefreak aanhaalt:

Dat het water heter wordt door het oplossen van het caustic soda is logisch; zoek maar eens naar "enthalpie" in combinatie met "oplossen".

En wat er gebeurt met koud water? Niet veel anders dan met heet water, alleen zal het oplossen door de temperatuur worden beïnvloed en zal de uiteindelijke temperatuur lager liggen.

Vraag 4 is eigenlijk filosofisch: je kan de beste manier nooit gevonden hebben voordat je alle mogelijke manieren hebt uitgeprobeerd (vrij naar Popper :D ).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Caustic soda!

Vraag4 Is caustic saod echt de meest geschikte manier is op de gootsteen te ontstoppen?
En dan even flink door je leidingen spoelen met een gootsteenontstopper, je weet wel zo'n rood ding.

Afbeelding

Als de zaak dan nog niet ontstopt is weet ik het ook niet meer, ja behalve compleet demonteren, over demonteren gesproken, het loshalen en leegpuiteren van je zwanenhalzen wil ook nog wel eens erg goed helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Caustic soda!

RaZ1985 schreef:

Vraag1 Hoe kan dat dat het water zomaar veel heter kon worden toen het met de onstoppingsmiddel (caustic soda) in aanraking kwam?

Vraag2 Wat zou er gebeurt zijn als je gewoon koud water bij had gedaan?

Vraag3. Welke gevaarlijke chemische stoffen zitten er eigelijk in caustic soda?

Vraag4 Is caustic saod echt de meest geschikte manier is op de gootsteen te ontstoppen?
1. Het oplossen van NaOH in water gaat gepaard met het vrijkomen van veel energie.

2. Dan gaat het water uiteindelijk ook warmer worden maar misschien niet koken.

3. Natronloog, NaOH verder nix.

4. Ja, lost veel organische rommel op; is relatief onschadelijk voor riolering, waterzuivering en dus milieu.

Beryllium: beetje bijgeschaafd: de laatste opmerking deed vermoeden alsof je die troep kan consumeren, lijkt me niet zo'n goed idee...

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Caustic soda!

Geconcentreerd zwavelzuur werkt ook goed. Dit hydrolyseert zo'n beetje alles wat te hydrolyseren is. Dit is alleen wat duurder, gevaarlijker en niet met alle soorten afvoermateriaal compatible. Je komt er ook niet zo gemakkelijk aan.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Caustic soda!

ik heb van deze pagina al heel veel informatie kunnen halen over die caustic soda maar ik heb nog een vraag waarvan ik nergens het antwoord kan vinden

mijn vraag is: welke reactie vind er plaats als je bij caustic soda water doet

alvast bedankt

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Caustic soda!

Heyz bedankt voor de info heb genoeg maar nog een vraagje als we het toch over NaOh hebben.

Waarom mag ik in een proef waar ik de oploswarmte van NaOH il uitzoeken als ik een joulmeter gebruik geen aluminium binnevat gebruiken?

Nomals bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Caustic soda!

henk schreef: ik heb van deze pagina al heel veel informatie kunnen halen over die caustic soda maar ik heb nog een vraag waarvan ik nergens het antwoord kan vinden

mijn vraag is: welke reactie vind er plaats als je bij caustic soda water doet

alvast bedankt
Dit heet het kapen van een topic!!!

Jij bent niet de oorspronkelijke topicstarter en je mag dus eigenlijk geen vragen stellen onder het topic van een ander....

En die reactie is gewoon het hydrolyseren van NaOH, het uiteenvalen van het molecuul in Na+ en OH- en het omgeven van die ionen door watermoleculen.

Het losmaken van NaOH uit het kristalrooster levert veel energie op.

biochemiefreak: Het is wel toegestaan om in een topic van iemand anders een vraag te stellen als het met het zelfde onderwerp te maken heeft. Echtepino wij bepalen hier de regels dus hoef jij hiet niets over te zeggen!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Caustic soda!

RaZ1985 schreef: Heyz bedankt voor de info heb genoeg maar nog een vraagje als we het toch over NaOh hebben.

Waarom mag ik in een proef waar ik de oploswarmte van NaOH il uitzoeken als ik een joulmeter gebruik geen aluminium binnevat gebruiken?

Nomals bedankt.
Doe maar eens een stukje aluminiumfolie in een bakje NaOH, dat lost zeer heftig op onder vorming van waterstofgas.

Dat komt omdat aluminium amfoteer is, het lost op in zuren en basen.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Caustic soda!

Echtepino schreef:
RaZ1985 schreef: Heyz bedankt voor de info heb genoeg maar nog een vraagje als we het toch over NaOh hebben.

Waarom mag ik in een proef waar ik de oploswarmte van NaOH il uitzoeken als ik een joulmeter gebruik geen aluminium binnevat gebruiken?

Nomals bedankt.
Doe maar eens een stukje aluminiumfolie in een bakje NaOH, dat lost zeer heftig op onder vorming van waterstofgas.

Dat komt omdat aluminium amfoteer is, het lost op in zuren en basen.
Bedankt dat had ik nodig :D

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Caustic soda!

Het losmaken van NaOH uit het kristalrooster levert veel energie op.


Het losmaken van Na+ en OH- uit het kristalrooster kost energie. Het hydratiseren van deze ionen in water levert echter energie op. De energie die vrijkomt is groter dan de energie die nodig is, en daarom komt deze overtollige energie in de vorm van warmte vrij.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Caustic soda!

heey weet er iemand een leuke reactie met caustic soda met dingen die je thuis hebt... zoja stuur even een mailtje of post het even op het forum :D Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] Caustic soda!

heey weet er iemand een leuke reactie met caustic soda met dingen die je thuis hebt
Lijkt me niet zo slim: caustic soda is een gevaarlijke stof. Als je er dan toch iets mee wilt kan je eventueel zeep gaan maken. Met Google vind je daar een heleboel informatie over.

Neem wel de nodige voorzorgsmaatregelen! Veiligheisdbril is wel het minste!
β-Damascenon en maneschijn

Reageer