Massa Discriminatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 130

Massa Discriminatie

Wat is het verschil tussen de Massa Discriminatie factor en de Mass Bias factor?

Het enige wat ik weet is dat de Massa Discriminatie factor te maken heeft met de differentiele gevoeligheid van het instrument. En dat de Mass Bias factor de "mass bias" corrigeerd en deze niet beinvloed word door het instrument waarmee je meet.

Verder kan ik hierover weinig concrete dingen vinden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Massa Discriminatie

Massadiscriminatiefactor (driedubbele woordwaarde!) lijkt mij de factor die je vertelt wat de resolutie is van je MS, m.a.w. het minimale verschil dat nodig is tussen twee opeenvolgende pieken om ze als aparte pieken te zien.

De Mass bias factor lijkt mij de waarde die je vertelt hoe precies de massa is die je krijgt; er zal altijd wat van een afwijking te zien zijn.

Dit alles onder voorbehoud...

Verplaatst naar structuurbepaling/MS
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Massa Discriminatie

Die discriminatiefactor zal inderdaad de resolutie zijn, alleen is die in de meeste MS apparaten niet een verschil maar een verhouding: kun je het verschil tussen M en 1.01*M nog zien? Waarom dat een 'discriminatiefactor' zou moeten heten is me niet duidelijk.

Die 'bias factor' is me ook niet helemaal duidelijk. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat ook hier het nulpunt wel duidelijk vastligt, maar dat als er 27.998 uitkomt het ook 1.001 keer zo groot of klein zou kunnen zijn, i.e. alle onnauwkeurigheid is een 'factor'. Maar ja, waarom dan de term bias, die juist een verschuiving en geen factor weergeeft? :D

Beide termen klinken me als marketingtermen in de oren: if you can't convince, confuse. Je verzint ergens een andere naam voor, en definieert de waarde daarvan als lager dan die van de concurrent..... Afbeelding Maar ik kan me natuurlijk vergissen, MS is niet mijn vak.

Berichten: 130

Re: Massa Discriminatie

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de massa discriminatiefactor een factor is die afhankelijk is van het instrument en die de massa's als het ware 'disrimineerd'. De hoge massa's onderdrukken namelijk de lagere massa's en zo kan het komen dat je na een bepaling uitkomt op een andere massa dan in werkelijk.

Mass Bias factor: Ik heb werkelijk (nog) geen idee.... :D

Suggesties zijn nog altijd welkom. :cry:

Berichten: 328

Re: Massa Discriminatie

De hoge massa's onderdrukken namelijk de lagere massa's en zo kan het komen dat je na een bepaling uitkomt op een andere massa dan in werkelijk.
Hoe kan dat dan? Of wat gebeurd er dan precies?

Berichten: 2.399

Re: Massa Discriminatie

Ik ben het met rwwh eens. Een bias is een waarde die het apparaat afwijkt. Dit is vaak geen factor, je zult misschien een factor kunnen uitreken voor bepaalde massa's maar ik zie niet in wat dit toevoegd eerlijk gezegt.

Bij massa discriminatie factor dacht ik eerst aan het antwoord dat berrylium en rwwh al gaven. Een ander antwoord zou kunnen zijn dat je de matrix effecten bedoelt. Welke ionisatie techniek hebben ze het over?

Een groter molecuul heeft bijvoorbeeld een grotere kans om geioniseerd te worden in electron impact ionisation

edit: ik zag niet dat al zo`n oud topic was. Ok roy ik denk dat de laatste zin het antwoord is :lol:

Reageer