[scheikunde] Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 232

[scheikunde] Redoxreactie

Ieps,

Volgende redoxreactie is gegeven:

NaIO3 + H2SO3 ---> ? + ?

De deelreacties zijn dus:

IO3- + 6H+ + 6 e- --> I- + 3 H2O

en

(SO32- + H2O --> SO42- + 2H+ + 2e-)*3

geeft:

IO3- + 3 SO32- --> I- + 3 SO42-

Indien er een overmaat aan IO3- is, dan reageert I- tot I2. Kan er iemand uiteleggen hoe dit in zijn werk gaat aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Kan er iemand uiteleggen hoe dit in zijn werk gaat aub?
Welk gedeelte wil je uitgelegd hebben
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Redoxreactie

IO3- + 3 SO32- --> I- + 3 SO42-

Als je op dit moment heel veel IO3- hebt dan verschuifd het evenwicht naar rechts en krijg je dus ook veel I- en dat reageerd dan weer tot I2 (2 I- - 2 e- => I2).

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Deze reactie staat bekend als de Landolt-tijdreactie. Dit is een heel fijn experiment dat een grote indruk op vele mensen zal maken (echt waar!!). Als je twee kleurloze vloeistoffen samenvoegt, blijft het mengsel eerst ook kleurloos, en slaat dan na een tijdje (enkele seconden tot minuten) heel plotseling naar zwart om.

Bij ons in de universiteit gebruikte de professor dit mengsel om "gedichten te analyseren". Bij goede gedichten zou het reagens kleurloos blijven, maar bij slechte literatuur zou het resoluut naar zwart omslaan. Hij voegde dus de twee vloeistoffen bij elkaar, en begon toen een gedicht voor te lezen (wat volgens hem dus bijzonder slecht was). Na enkele seconden was het voor het reagens duidelijk, en sloeg naar zwart om :D . Je kunt er natuurlijk elk verhaal aan vastknopen.

Hoe de chemie hierachter in zijn werk gaat, staat op de website. Verder kan ik absoluut het filmpje op deze pagina aanbevelen (realplayer).

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Doom_Knight schreef: Kan er iemand uiteleggen hoe dit in zijn werk gaat aub?
Welk gedeelte wil je uitgelegd hebben
Hetgeen ik wil uitgelegd hebben is de reactie van NaIO3 + H2SO3 in overmaat NaIO3

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Kan niemand mij verderhelpen Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Kan niemand mij verderhelpen Afbeelding
Verderhelpen kan alleen als je aangeeft WAT je wilt weten. Als je zegt dat we je het leven moeten uitleggen heeft niemand daar tijd voor.... :D De reactie is boven al uitgelegd. Wat begrijp je daar niet aan?

Reageer