Invloed van amylase op zetmeel.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Invloed van amylase op zetmeel.

Beste mensen,

Wij hebben vorige week een opdracht gemaakt waarbij we de invloed van amylase op de vertering van zetmeel moeten bepalen. Nou ben ik eruit gekomen dat er amylose amylopectine onstaat.(na toevoegen jood en amylase) Omdat het een bruinige kleur had, is er meer amylopectine ontstaan dan amylose.Toch?

Toen moesten we er benedicts-oplossing bij doen en verwarmen.. de oplossing wordt oranje. Ik weet dat benedicts-oplossing suikers kan aantonen. Maar wat gebeurt er nou precies hier.. Help [!]

Wij hebben van deze proef ook de lichtintensiteit bepaalt na het toevoegen van amylase.. Hoe kan het dat de lichtintensiteit % kleiner wordt na het toevoegen van amylase?

Met vriendelijke groet,

Teats

Berichten: 198

Re: Invloed van amylase op zetmeel.

zetmeel is een polysacharide, een binding van vele suikerdeeltjes dus.

als deze keten door een enzym (amylase) wordt verbroken, komen deze "suiker-onderdelen" vrij als aparte suikers.

(hier iks ook H2 O nodig om de verbroken bindingen "op te vullen")

daarom wordt je oplossing oranje

ps: kleine hulp zit em ook in de naamgeving:

...ase = enzym

...ose = suiker

(amyl... heeft ook iets te maken dat het van zetmeel komt maar dat weet ik niet meer zeker hoe het ineen zat, dus laat ik aan anderen over Afbeelding

dat is toch al een deeltje van de vraag.

over hoeveelheden die gevormd worden en lichtintensiteid kan ik je niets vertellen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Invloed van amylase op zetmeel.

zetmeel kan worden gescheiden in twee componenten: een deel wat oplosbaar is in koud water (amylopectine) en een deel wat hierin niet oplost (amylose).

Amylose (ongeveer 20 gewichts%) is een lineaire keten van glucose-eenheden die kop-staart aan elkaar gebonden zijn (1,4'-α-glycosidische bindingen).

Amylopectine (ongeveer 80 gewichts%) heeft een meer complexe driedimensionale struktuur. Het bestaat ook uit een lineaire glucose keten (zie boven), maar om de ongeveer 25 glucose-eenheden treedt een vertakking op (1,6'-α-glycosidische binding)

Amylase (een glycosidase) breekt zetmeel af tot glucose.

Reageer