Springen naar inhoud

Aanbranden van eten

• Log in om te kunnen reageren

dekeijzer

dekeijzer

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2004 - 09:08

Als eten verbrandt, je kent het wel waarschijnlijk :cry:, wordt de verbrandde kant altijd zwart. Ik dacht dat dit op koolstof wees. Maar dit weet ik niet zeker :D. Dus graag zou ik weten óf het koolstof is en áls het altijd koolstof is waarom dat nou juist zo geopenbaard wordt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2004 - 09:16

Het is zeker geen zuivere koolstof (norit)!

Alle organische materie bevat koolstofatomen. En bij dit soort verhitting ontstaan steeds grotere groepen van aan elkaar gekoppelde zesringen van koolstofatomen. Als dit tot in het oneindige zou doorgaan zou je pure grafiet hebben, maar helaas worden er onderweg allerlei andere zeer stabiele stoffen gevormd met als groepsnaam PAKs (polycyclische aromatische koolwaterstoffen). En deze zijn niet goed voor de gezondheid.

Hoe groter het aromatische systeem, hoe langer de golflengte van het licht dat het absorbeert. Een enkele zesring absorbeert alleen ultraviolet, maar als het er een stuk of 4 zijn komt het in het zichtbaar licht. Een mengsel van PAKs absorbeert daardoor al gauw al het zichtbare licht, en heeft daardoor een zwart uiterlijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures