Actieve stof onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 15

Actieve stof onderzoek

hey,

Ik doe mijn eerste jaar industrieël ingenieur en heb een beetje hulp nodig.

Ik moet in het labo uit een reiniger (Glanzer clean) het actieve bestandsdeel halen (ik heb het opgezocht en dat is ammoniak). Kunnen jullie een beetje van je kennis delen, en mij een beetje helpen met hoe ik dat moet doen aub. We krijgen er verschillende labo zittingen voor.

reeds bedankt

Berichten: 311

Re: Actieve stof onderzoek

Destillatie?

Berichten: 15

Re: Actieve stof onderzoek

? als je een wasprodukt destileert krijg je toch niet somaar NH3 dacht ik.

wat ik wel weet is dat ammoniak een zee goede oplosbaarheid heeft. maar ja, ik weet niet hoe dat zit met die andere producten in dat wasproduct

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Actieve stof onderzoek

Ammoniak is heel goed oplosbaar in koud water, maar veel slechter in warm water. Als je de zaak verwarmt komt een heel groot deel van de ammoniak er als gas uit.

Of dat genoeg is....

Berichten: 25

Re: Actieve stof onderzoek

destilleren...

Kookpunt van een 25%-oplossing is 38°C. Tot hiertoe geen probleem. De ammoniak zal vrijkomen. Het mengsel hoeft daarvoor eigenlijk zelf niet te koken.

De bedoeling bij een destillatie is dat je het bekomen gas opvangt en normaliter condenseert. Kookpunt zuivere ammoniak: -33°C. Je zal dus al een serieus refluxkoelertje nodig moeten hebben om zo een lage temperatuur te halen.

Met water als koelmiddel lukt dit niet. Stikstof OK.

Is dit bovendien de enige "aktieve stof" in het product. Vele van die producten zijn gemengd met wat alcohol en tensiden. Die hebben tevens hun functie.

Ik weet wel wat je bedoelt, maar het begrip "aktieve stof" wordt normaal enkel gebruikt bij desinfectiemiddelen en andere biociden. (actieve stoffen kunnen bv. zijn: Hypochlorite, peroxide, formaldehyde, ...)

Berichten: 15

Re: Actieve stof onderzoek

wauw, dat is al zalige hulp, echt waar. dus ik doe een destilatie op mijn product (-33° celcius) en dan sta ik al een enorme stap verder, dan moet ik nog de rest van de producten eruit krijgen. Ik zal op mijn gedestileerd produkt wat zuur base proeven doe om te onderzoeken welke stoffen er nog in aanwezig zijn, maar de kans is groot dat al een heel deel van die stoffen eruit zijn, er zijn niet zo veel stoffen die "koken" bij - 33° C

de vraag is of de verbindingen met de NH3 niet gaan zorgen dat het boeltje bevriesd..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Actieve stof onderzoek

Misschien kan je de destillatie onder hogere druk uitvoeren, dan hoef je geen -33 °C te hebben.

Ik was al aan het zoeken naar een fasediagram van ammonia maar kan het niet zo snel vinden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: Actieve stof onderzoek

ik denk dat het ammonia zal zijn in het product, omdat die een beter vetoplosbaarheidsfactor heeft. Die gaat koken bij 38 ° C als ik mij ni vergis. misschien is een destilatie uitvoeren op 38° C. Of gaat die ammoniak (NH3) zelf destileren bij -33°C en die verbinding verbreken met die H2O verbinding.

Nog ideeën voor na de destilatie ?

Misschien als ik de NH4OH eruit krijg proberen de OH moleculen te titreren

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Actieve stof onderzoek

Ik raak een beetje in de war van je stukje...

Eerste punt: gebruik aub sub- en superscript! Zie de helpfunctie.
ik denk dat het ammonia zal zijn in het product, omdat die een beter vetoplosbaarheidsfactor heeft. Die gaat koken bij 38 ° C als ik mij ni vergis.
Welke stof kookt bij 38°C? Ik zie de link met je vetoplosbaarheid niet.

Ik denk dat je met een destillatie geen ammonia krijgt maar ammoniak. Het zal niet in oplossing zitten, omdat het kookpunt van NH3 daar veeeeeeel te laag voor is.
Misschien als ik de NH4OH eruit krijg proberen de OH moleculen te titreren
OH bestaat niet als molecuul, alleen als hydroxide-ion (OH-) in oplossing.

Of als radicaal OH·
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: Actieve stof onderzoek

heb hierin Ammoniak phase diagram een schets van fasediagram van ammoniak gevonden.

Hiermee kan je druk schatten waarbij je zal moeten werken om de bekomen ammoniak te condenseren bij een bepaalde temeratuur.

Om goed te zijn zou je een T-xy diagramma moeten vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Actieve stof onderzoek

Ik vind deze discussie een beetje uit de hand lopen. Ik kan me niet voorstellen dat het nodig is om de ammoniak in vloeibare vorm zuiver in handen te krijgen. Dat is (A) een gevaarlijk proces, of je het nou onder druk of bij zeer lage temperatuur wilt doen en (B) een gevaarlijke stof. Zeker niet iets om als beginnend technoloog te doen.

Ik zou nog eens navragen of dat echt de bedoeling is. Ik denk eerder dat ze graag willen dat je de aanwezige surfactant zuivert.

Berichten: 15

Re: Actieve stof onderzoek

srry ik denk dat ik mij slecht uitgedrukt heb, heb dus nog is over gesproken met docent, en we moeten dus enkel de concentratie bepalen, mijn welgemeende excuses

Berichten: 15

Re: Actieve stof onderzoek

ik zou dan denkel aan een titratie met HCL, klopt dat ?

Berichten: 4

Re: Actieve stof onderzoek

ik zou dan denkel aan een titratie met HCL, klopt dat ?
ja, alle ammonia wegtitreren met bijvoorbeeld HCl en geschikte indicator om je neutralisatiepunt te bepalen.

Berichten: 15

Re: Actieve stof onderzoek

ok, laatste vraagje, gaan die andere stoffen in dat reinigingsproduct geen invloed hebben op de hoeveelheed HCL die nodig is? DUs gaan die de zuurtegraad niet beinvloeden ?

Reageer