reactie aluminium met jodide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

reactie aluminium met jodide

Hallo allemaal,

Ik heb met een partner bij een scheikunde PO aluminium laten reageren met jood. Dit is een best hevige reactie. Wat er vrijkomt is jooddamp en het eindproduct is aluminiumjodide (witte kleur). Verder eromheen zie je allemaal oranje, bruine, gele, grijsachtige en paarse kleuren. Het lijkt op een vaste stof. Maar nu zou ik graag willen weten wat voor stof, want daar kom ik met mijn partner niet uit. We denken wel dat het iets met jood is. Zou misschien iemand van jullie kunnen vertellen wat het nou precies is?

Alvast bedankt!

Groetjes

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: reactie aluminium met jodide

Ik vermoed dat het gaat om aluminium (meng)zouten van het I3- anion. Dit anion heeft een sterke bruin-rood-paarsachtige kleur (betadine).

I2 + I- <-> I3-

Dit zou de volgende zouten kunnen geven met aluminium(III)

AlI2(I3), AlI(I3)2 en Al(I3)3.

Ik weet zo niet of deze zouten erg stabiel zijn. Waarschijnlijk komen bij verwarmen/verhitten jooddampen vrij en wordt er AlI3 gevormd. De mengzouten zijn waarschijnlijk wel gekleurd.

Berichten: 159

Re: reactie aluminium met jodide

Bovendien denk ik dat aluminiumtrijodide met water uit de lucht gedeeltelijk hydrolyseert tot HI en aluminiumhydroxide. Daarmee zijn echter niet de kleurveranderingen verklaard.

Berichten: 4

Re: reactie aluminium met jodide

ik heb dus juist dezelfde proef maar ik zit met een vraag!

Ik moet: bewijzen de oplosbaarheidstests inderdaad dat de reactie doorgegaan is ?! en ik moet mijn antwoord motiveren.

wat moet ik zeggen??ik heb geen iddee

Berichten: 4

Re: reactie aluminium met jodide

lost gedemineraliseerdwater met aluminium goed op?

en lost gedemineraliseerdwater met di-jood goed op?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Deze post was hetzelfde topic als je eerste vraag. Ik heb de topics samengevoegd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: reactie aluminium met jodide

Ik denk dat je bedoelt te vragen of aluminium en dijood goed in gedemineraliseerd water oplossen.

Beide lossen niet in water op.

Jodium (dijood) lost wel op in een oplossing van kalium- of natriumjodide in water. Je krijgt dan de reactie: I2 + I- ---> I3-.

Reageer