Springen naar inhoud

Site met uitleg over orbitalen?

• Log in om te kunnen reageren

Napoleon_CF

Napoleon_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2004 - 16:37

We hebben al een tijdje organische chemie en we zitten nogal vaak bezig over orbitalen. Ik heb dit echter niet volledig door wat hiermee bedoeld wordt. Bestaat er ergens een goede site waar ik een begrijpbare uitleg hierover kan vinden?

Ik heb zelf al behoorlijk wat sites overlopen, maar meestal gaan ze nogal vrij diep in de stof door. Het is enkel voor organische ...

swat, iemand die kan helpen?

Thx,

Napoleon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 17 december 2004 - 16:45

Wikipedia biedt vaak duidelijke informatie zo ook over orbitalen!

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2004 - 19:02

... en specifiekere vragen kun je hier altijd vragen ook

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2004 - 20:37

.... dan passen wij indien nodig ook de wikipedia artikelen aan....

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2004 - 21:37

Het wikipedia artikel over orbitalen was nog relatief nieuw, en niet erg uitgebreid. Ik heb er net iets aan gedaan, dus het zou de moeite waard kunnen zijn nog eens te lezen. Ik nodig ook iedereen uit om er verdere verbeteringen in te maken.

Moleculaire orbitalen zijn nog helemaal niet beschreven. Daar kom ik misschien in de toekomst nog wel aan toe.

Napoleon_CF

Napoleon_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2004 - 14:26

k, ik snap nu a behoorlijk waar die orbitalen overgaan. Ik had graag nog wat hulp gehad met het toepassen van dit alles op oefeningen.

Benoem de verschillende bindingstypes in onderstaande verbinding, en geef aan uit welke atoomorbitalen deze bindingen gevormd worden. Hou hierbij rekening met de verschillende hybridisatietoestanden van elk koolstofatoom. In welke orbitalen komen de eventuele vrije elektronenparen voor?

Formaldehyde
2 buteen
2 butanon

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2004 - 23:22

Als ik ethanal als voorbeeld geef moeten je jouw opgaven ook wel kunnen maken.

H(CO)CH3

Alle waterstofatomen zijn via sigma-bindingen (s-bindingen) gekoppeld aan de koolstofatomen. Waterstof vormt altijd sigma-bindingen met zijn 1s orbitaal. De 2s en 2p orbitalen liggen veel te hoog in energie om gunstige hybridisatieorbitalen te geven.

Het koolstofatoom van de CH3-groep heeft 4 sigma-bindingen, waarvan drie met waterstof en één met het naburige koolstofatoom (van de carbonyl). Dit koolstofatoom is dan sp3-gehybridiseerd.

Het koolstofatoom van de CO-groep heeft 3 sigma en één pi-binding. Voor de pi-binding is een vrije p-orbitaal nodig, dus om de 3 sigma-bindingen te vormen moet het koolstofatoom sp2 gehybridiseerd zijn.

Voor het zuurstofatoom geldt eigenlijk hetzelfde. Zuurstof heeft in plaats van 3 sigma-bindingen er slechts ééntje en verder nog 2 vrije electronenparen waarvan elk paar in één sp2-orbitaal zit. Zuurstof is dus ook sp2 gehybridiseerd

De binding tussen de twee koolstofatomen wordt dus gevormd uit een sp2 en een sp3 orbitaal. Het waterstofatoom aan de CO-groep bindt dus aan een sp2 orbitaal, terwijl de drie waterstofatomen aan de methylgroep gebonden zijn aan een sp3-orbitaal.

Is dit enigzins duidelijk?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures