[scheikunde] Methode van Victor Meyer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Methode van Victor Meyer

haihai,

zit een beetje in de knoop met een verslag dat ik moet maken over volgende proef:

Bepaling van de molaire massa van aceton met behulp van de methode van Victor Meyer.

:D

Alvast bedankt.

Eline

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

Hoi Eline welkom op Chemieforum.nl,

Lullig dat je in de knoop zit, maar zonder een probleem kunnen wij je ook niet helpen. Even wat meer uitleg zou ons wel helpen om jou te kunnen helpen.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

juist, sorry

Het probleem is dat ik absoluut niet weet wat de Methode Van Meyer is, en deze niet vind op internet.

Heb de molaire massa proberen te berekenen via de ideale gaswet: PV= nRT

maar mijn uitkomst ligt mijlenver verwijderd van de echte molaire massa van aceton.

Ik ben begonnen met 5ml aceton, en heb daar 12O ml gas van gekregen

de massa van aceton heb ik op de analytische balans afgewogen.

Ik denk dat mijn fout zit in het bepalen van de druk van het gas.

dat is gelijk aan de luchtdruk - de druk van de waterkolom

maar die druk van de waterkolom kan ik niet berekenen. (mochten we niet aflezen bij het uitvoeren van de proef).

Weet je een beetje wat ik bedoel?

:D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

Het enige dat ik van Victor Meyer weet is dat hij een methode heeft bedacht voor het bepalen van dampdichtheid (vapour density), maar de details kan ik niet vinden. Internet niet en in mijn boeken:Dniet...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

Ik heb ook gezocht maar niets gevonden. De enige "Meyer" die in mijn boeken staat is Lothar en die was betrokken bij de vorming van het periodiek systeem...

Misschien kan je in iets meer detail vertellen hoe de proef in zijn werk ging? Wat je bijvoorbeeld weet over de waterkolom waar je het over hebt; misschien is daar de druk wel uit te berekenen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

okidokli

Ziehier het doel van de proef;

gebruik maken van de ideale gaswet. Wanneer een vloeistof verdampt zullen de dampen een groter volume innemen dan de vloeistof. Het ontsnappende gas zal een welbepaalde hoeveelheid lucht uit de kolf duwen. Deze luchtverplaatsing wordt opgevangen in een omgekeerde gegradueerde maatcilinder die op voorhand gevuld was met water. De hoeveelheid verplaatst water kan verrekend worden in de ideale gaswet, daar het volume van de verdrongen lucht mag gelijk gesteld worden aan het volume van het ontstane gas? Voor ideale gassen is de uitzettingscoëfficiënt namelijk gelijk.

PV = nRT

PV = mRT/MM

Ik heb V, m, R, T

dus enkel de druk van het gas heb ik nog nodig. die dus gelijk is aan:

de lucht druk -de druk van de waterkolom

en met die druk van de waterkolom heb ik moeite.

Bedankt voor de tijd die je er al hebt ingestoken om te zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

Ik denk dat ik een idee heb over die druk.

Klopt het dat die maatcilinder met water met de opening in een teiltje of bakje met water staat? Zo ja, dan kan je ervan uitgaan dat de druk van het gas bij benadering gelijk is aan de atmosferische druk (1 · 105 Pa of 1 bar).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

jeps, de maatcilinder staat inderdaad omgekeerd in een waterbad.

ik dacht dat die 1 bar gelijk was aan de lucht druk.

of is de lucht druk gelijk aan 1 atm?

in dat geval hoe kan ik die bar naar atm omzetten, want ik moet de waterkolomdruk aftrekken van de luchtdruk he.

eneuh, sorry voor de domme vragen, maar welke eenheid van druk gebruik je best in de ideale gaswet?

:D

Ik ga het zoiso al proberen met die 1 bar;

Merci

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

1 atm = 1,01325 bar = 1,00·105 Pa. Bij benadering is de druk in atmosfeer hetzelfde als die in bar.

Als we uitgaan van 5 mL aceton, dan zijn dat 3,95 g.

De damp heeft volgens jou een volume van 120 mL = 1,20·10-4 m3. Als we de ideale gaswet toepassen, dan kunnen we hem tot de volgende formule omvormen:

p·V = n·R·T

n = p·V/(R·T)

n = 1,00·105 Pa·1,20·10-4 m3/(8,31 J·mol-1·K-1·298 K)

n = 4,846·10-3 mol

M = m/n

M = 3,95 g/4,846·10-3 mol = 815 g/mol

Aangezien aceton een molmassa van 58 g/mol heeft is dit dus fout. Een hoeveelheid van 3,95 g aceton zou een dampvolume van 1,69 L moeten geven.

Het is misschien mogelijk dat je teveel aceton genomen hebt en een gedeelte van de damp in het water van de opvangbuis opgelost is.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

Jij ben absoluut mijn held!!!!!!

Ik had ook zo'n uitkomst ongeveer, maar nu weet ik dat het aan mijn proef ligt en niet aan mijn berekeningen.

nen dikke dikke merci

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

Misschien een open deur.... heb je wel alle aceton verdampt in de kolf?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

tja, ik dacht van wel, aangezien mijn gasvolume vanaf een bepaalde tijd constant 120 ml bleef.

nog 1 vraagje, en ik ben de gelukkigste mens van de wereld:

Er is mij verteld dat de gasconstante bij gassen altijd gelijk is aan

0.082 l.atm/mol.K, en bij thermodynamica gelijk is aan die 8.3143J/mol.K

Als dat waar is mag ik deze dan wel in mijn ideale gaswet stoppen zoals Tom doet of moet ik dan mijn 0.082 l.atm/K gebruiken?

Bedankt voor de reacties, t heeft me goed geholpen

Eline

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

Uhm de gaskconstante is een konstante, dus dat de getallen anders zijn hangt van de eenheden af. Kijk dus naar welke eenheden je hebt in je experimentele dat en gebruik de getalswaarde die met die eenheden overeenstemt.
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

Om dit even te verduidelijken: ik heb bij mijn berekeningen officiële SI-eenheden gebruikt, zoals Pascal voor de druk en m3 voor het volume. In dat geval kun je de getalwaarde van 8,31 voor de gasconstante gebruiken. Als je echter het volume in liter uitdrukt, en de druk in atmosfeer, dan moet je jouw getalwaarde gebruiken.

1 L = 1·10-3 m3

1 atm = 101325 Pa

1 L·1 atm = 1·10-3 m3·101325 Pa = 101,325 Pa·m3 = 101,325 kg·m2·s-2

8,31 J·mol-1·K-1 = 8,31 kg·m2·s-2·mol-1·K-1 = 8,31 kg·m2·s-2·mol-1·K-1/(101,325 kg·m2·s-2)·1 L·1 atm = 0,0820 L·atm·mol-1·K-1

Zoals je ziet is de gasconstante in beide gevallen hetzelfde, alleen de eenheden zijn anders (zoals Lurch al zei). Het gebruik van de eenheid atmosfeer is in het algemeen te vermijden, aangezien dit een verouderde eenheid is. Voor de druk kun je beter bar of Pascal gebruiken.

Nu wens ik je veel plezier als gelukkigste mens van de wereld. :D

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Methode van Victor Meyer

jeps, inderdaad,

nu voel ik mij een beetje dom

dom maar gelukkig!! :D

Ik ga werken met de gewone gasconstante 8.3143J/mol.K, want Pascal is inderdaad een gebruiksvriendelijkere eenheid.

Merci aan iedereen !!!

Reageer