Na-bepaling (inteferenties)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 100

Na-bepaling (inteferenties)

met AES wil je een Na-bepaling doen.

in mijn aantekekingen staat:

als er CL in je vlam zit heb je een probleem want er wordt dan zout gevormd. En meet je dus te weinig.

Na + CL <--> NaCL

Toen werd mij verteld:

Door zoutzuur toe te voegen verschuift het evenwicht en kan je wel de juiste concentratie meten....

maar dan verschuift het toch juist naar de andere kant (dus dat er meer zout wordt gevormd omdat er overmaat CL aanwezig is) of ligt et aan mij?

misschien heb ik het verkeerd begrepen namelijk dus wat zeggen jullie ervan ??
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 1.122

Re: Na-bepaling (inteferenties)

Hallo,

Als er Natrium en Chloor in je vlam zit/komt. Dan moet dit komen uit de oplossing die je meet. En aangezien je een oplossing meet, heb je te maken met Na+ en Cl- ionen.

En nu lijkt het mij erg sterk als de Na en Cl ionen, in de zeer korte tijd dat ze zich in de vlam bevinden, samen NaCl vormen.

Maar om het zeker te weten, kun je een standaard oplossing van NaCl meten en daar dan een hoeveelheid KCl aan toevoegen.

Als je signaal veranderd dan heeft de Cl blijkbaar wel invloed de Na. Van de Kalium kan je geen last hebben want je gebruikt als het goed is een Natrium lamp.

Bas

Berichten: 159

Re: Na-bepaling (inteferenties)

Je hebt het natrium als Na+-ionen in de oplossing. Met AES meet je echter natriumatomen (3s -> 3d - overgang). Deze hebben een elektron meer. Ik denk dat chloride-ionen bij zulke temperaturen de natriumionen tot natriumatomen reduceren. Dit is echter een suggestie, ik weet niet of het waar is.

Berichten: 184

Re: Na-bepaling (inteferenties)

bteunissen schreef: Hallo,

Als er Natrium en Chloor in je vlam zit/komt. Dan moet dit komen uit de oplossing die je meet. En aangezien je een oplossing meet, heb je te maken met Na+ en Cl- ionen.

En nu lijkt het mij erg sterk als de Na en Cl ionen, in de zeer korte tijd dat ze zich in de vlam bevinden, samen NaCl vormen.

Maar om het zeker te weten, kun je een standaard oplossing van NaCl meten en daar dan een hoeveelheid KCl aan toevoegen.

Als je signaal veranderd dan heeft de Cl blijkbaar wel invloed de Na. Van de Kalium kan je geen last hebben want je gebruikt als het goed is een Natrium lamp.

Bas
Bas,

Bij AES een lamp gebruiken?

en uiteraard wordt het zout in de vlam gevormd, echter deze dissocieren al bij relatief lage temperatuur in vrije atomen.

in de vlam gebeurt het volgende:

water (of oplosmiddel) verdampt waarbij kristallen (het zout) wordt gevormd.

De krsitallen verdampenen.

De moleculen dissocieren tot vrije atomen.

Indien de temperatuur te hoog is kunnen alkalimetalen zoals kalium en natrium een elektron afstaan en overgan in een positief ion wat voor de analyse ongewenst is.

De concentratie van de vrije atomen van een element in de vlam is steeds evenredig met de concentratie van dat element in de oplossing.

Problemen in deze evenredigheid zijn te verwachten bij een concentratie aan zouten van meer dan 1 % in de oplossing.

Berichten: 1.122

Re: Na-bepaling (inteferenties)

mmaarr schreef:Bij AES een lamp gebruiken?
Je hebt gelijk.

Ik heb niet goed gelezen[:S] ; bij AAS wordt gebruik gemaakt van een "hollow-cathode" lamp, maar bij AES natuurlijk niet.

Grtz,

Reageer