Radioactiviteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

Radioactiviteit

Hoi Hoi!

Ik heb ergens een half verhaal gehoord over dat een banaan een zekere concentratie radioactiviteit (zeg ik dit goed?) zou bevatten.

Ik vind dat een zeer interessant onderwerp. En zou hier graag meer over willen weten. Ik heb er al op gegoogled maar krijg niet echt zinnig links hierover.

Weet een van jullie hier meer over?

Berichten: 26

Re: Radioactiviteit

Zoals bijna alles om je heen (en jijzelf natuurlijk ook) zal een banaan ook wel licht radioactief zijn. Ik vraag me alleen af of dit goed te meten is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Radioactiviteit

Een banaan bevat nogal veel kalium, tot wel een halve gram per stuk. En 1/10000 van de kalium bestaat uit 40K dat radioactief is met een halfwaardetijd van 1.2x109 jaar.

Eens rekenen. We hebben het over 0.05mg 40K. ofwel 7x1016 atomen per banaan. We verwachten dus dat ca. 3 atomen per seconde tot 40Ca zullen vervallen onder uitstraling van een 1,3 MeV elektron. Ik betwijfel of al die elektronen de banaan wel zullen verlaten, en zelfs al zou je ze alledrie meten dan is dat nog nauwelijks een verhoging van de achtergrondstraling.

Overigens had ik dit verhaal nog nooit gehoord, maar ik heb gewoon een beetje rondgekeken op google. Kijk maar hier en hier en hier. Die eerste heeft het overigens foutief over 4 gram 40K per kilo banaan.

Berichten: 2.746

Re: Radioactiviteit

de C14 doet natuurlijk ook nog altijd mee

Berichten: 21

Re: Radioactiviteit

wat bedoel je?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Radioactiviteit

Voor alle levende materie geldt dat er voor elke 1012 atomen koolstof 1 atoom een 14C atoom is. Ook deze atomen zijn radioactief en vertonen beta-verval. De halfwaardetijd daarvan is 5700 jaar, dat is dus 2x105 keer korter. In een banaan zit ca. 80 gram C (toch?), dus ongeveer 4x1024 atomen, waarvan ca. 4x1012 het isotoop 14C zijn. Dus het zijn 2x104 maal minder atomen, maar met een halfwaardetijd die 2x105 maal korter is. Inderdaad is de 14C dus een belangrijke bijdrage: Een ordegrootte meer radioactiviteit dan van de kalium.

Het verschil is dat de 14C dus voor alle fruit en andere etenswaren geldt. De kalium maakt de banaan anders, en is waarschijnlijk toch de oorsprong van het fabeltje.

Reageer