[Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

Voor een po op school met natuurkunde hebben wij als onderwerp lasergun gekregen. Na het informatie verzamelen over ons onderwerp zijn we redelijk opweg. Alleen ons probleem is dat we geen proef kunnen bedenken ermee, We moeten van onze leraar een soort van model bouwen, of als dit niet lukt het principe van dit tenminste kunnen laten zien. Weten jullie misschien een proef te bedenken die uitvoerbaar is.

Alvast bedankt,

Pieter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

Bedoel je dat je een lasergun ter beschikking hebt, en daarmee een proef moet verzinnnen, of bedoel je dat je iets moet bouwen dat het principe van een lasergun laat zien?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

ik moet het principe weten door er een proef te verzinnen en daarbij zou een model bouwen een optie zijn (ik heb geen lasergun tot mijn beschikking want anders zou het zeer eenvoudig zijn :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

Je zou kunnen uitzoeken wat de invloed is van de kijkhoek t.o.v. de rijrichting.

Kun je eerst theoretisch benaderen en daarna praktisch toetsen. Maar dan moet je wel een lasergun hebben of een ander ding wat op soortgelijke wijze reageert.

Re: [Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

klazon bedankt voor je idee, alleen ik heb als opdracht gekregen om iets met de snelheid te doen. Ik zal het in mijn achterhoofd houden en aan m ijn docent vragen wat hij ervan vind maar ik denk dat meneer liever ziet dat ik me aan de opdrachjtr houd.

Re: [Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

ik kan niet editten omdat ik niet geregistreerd bent, maar ik wilde nog ff zeggen dat de proef met optica te maken moet hebben :roll:

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: [Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

Is het volgende geen optie:
  • je hebt een lichtbron
  • je hebt een spiegel
  • je hebt een lichtsensor
  • je zet deze spullen zodanig neer dat de lichtbron geweerkaatst wordt in de spiegel naar de sensor toe
  • je onderbreekt de lichtstraal met een voorwerp met een bekende snelheid en afmeting
  • je meet hoe lang de lichtstraal onderbroken is (voor de nauwkeurigheid zal een computer noodzakelijk zijn)
  • je kunt nu onderbouwen hoe de lasergun werkt en hoe nauwkeurig dat is.
Je kan meerdere van dit soort proeven doen onder verschillende hoeken en bekijken of er afwijkingen zijn. Zo kun je onderbouwen of een lasergun een betrouwbare meting oplevert of dat er te veel afwijking in zit doordat hoeken verschillen als een agent ermee langs de weg staat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Lasergun proef (snelheid meten)

Je moet het PRINCIPE van een lasergun laten zien. Dit principe berust op doppler-effecten. Om dit m.b.v licht te laten zien wordt wel een beetje heftig voor een schoolexperiment denk ik, je zou er al een soort lasergun voor moeten bouwen. Maar om geluidsfrequentie te meten heeeft de TOA vast wel apparatuur, waarschijnlijk zelfs wel aangesloten op een of ander computerprogramma (Coach?) Zomaar een idee is om een geluidsbron(toongenerator) op een skelter te plaatsen. Zet achter de geluidsbron een parabolische antenne, zodat je het geluid in een geconcentreerde bundel voor je uit stuurt. Plaats in deze bundel een eind voor de skelter een microfoon aangesloten op een oscilloscoop (Coach?) en laat zien dat de frequentie van het ontvangen geluid afhangt van de snelheid van de skelter.

Je kunt het ingewikkelder maken door je toongenerator een "bundel" geluid te laten sturen naar een skelter met een parabolische antenne die het geluid weer terugkaatst naar een microfoon in de buurt van de toongenerator (vaste opstelling). Je hebt dan een echte "soundgun" gebouwd, maar je zult wel veel beter moeten kunnen mikken.....

5-10 m/s is wel haalbaar met een skelter, dus een frequentieverschuiving van 1-2,5 % moet je dan met je apparatuur wel kunnen meten....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer