Springen naar inhoud

Stoute vraag?

• Log in om te kunnen reageren

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2004 - 16:00

Ok, deze vraag gaat over een explosiefje :D
Maar het gaat er niet over hoe je het maakt, wel over wat er gebeurt.. Kan ik die dan stellen? Ik weet wat de "proefopstelling" is, maar dat interesseert me tminst, ik zou graag effe weten wat er gebeurt...
Mag dat?? :cry:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Elbert

Elbert

• Functie: Grafisch onderhoud
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2004 - 16:44

Probeer maar, dan kijken wij wel of het mag ja dan de nee :D

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2004 - 18:10

Nu er toch geen details bijstaan kan ik wel eens proberen algemeen uit te leggen wat er in een explosief gebeurt, zonder me de woede van de autoriteiten op de hals te halen Geplaatste afbeelding, toch? :D

Voor explosieven geldt vaak dat het gaat om een stof of een mengsel van vaste stoffen of vloeistoffen die kinetisch stabiel zijn maar thermodynamisch niet. Vaak is het zo dat men dezelfde atomen ook zo aan elkaar kan knopen dat er een groot aantal zeer stabiele gasvormige moleculen ontstaan (zoals H2O, N2, CO, etc.). Afhankelijk van de uitgangsstoffen is het meer of minder moeilijk om de reactie om die gassen te vormen te starten, maar als die eenmaal loopt wordt door de reactie zelf zoveel energie toegevoerd dat hij blijft lopen. Het vrijkomen van al die hete gassen zorgt er dan voor dat het mengsel niet alleen heel heet wordt, maar ook met een grote schokgolf uitzet.

Zie ook de wikipedia artikelen : activeringsenergie en explosief

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2004 - 20:35

Ok, zover volg ik, maar kan je dan het volgende uitleggen?
< knip >

Als dit niet mocht vermeld worden, knip het dan maar weg, maar ik wou dit gwoon es weten :D

Veranderd door Jorim, 19 december 2004 - 20:46

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2004 - 20:40

Dit lijkt me akelig dicht bij een gevaarlijk recept komen :D , dus een moderator zal dat wel knippen. Maar weer zonder op de details in te gaan kan ik wel zeggen dat je op deze manier een brandstof mengt met een oxidator. Dat is een mengsel dat zou kunnen voldoen aan de voorwaarden die ik in mijn bericht boven gaf.

En dat probeer je dus niet uit, want glasscherven kunnen je gevaarlijk verwonden! Geplaatste afbeelding Het is niet voor niets dat dat soort recepten hier niet op prijs gesteld worden en niet voor de eeuwigheid worden bewaard.

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2004 - 20:47

Oops, sorry! dan houd ik het maar bij mij H+ proefje (HCl + Al) :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures