zeep

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

zeep

heey,

ik had wat vragen voor de slime mensen onder ons (en nee ik kan et niet vinden op google of ik kan niet met google werken...)

wat maakt dat zeep doet wat het doet?

wat zit er in al die soorten zepen?

alvast tnx!!!

greetz PINO! :D

Berichten: 30

Re: zeep

Mij hebben ze altijd geleerd dat zeepmoleculen een hydrofobe (niet graag in water) en een hydrofiele (wel graag in water) kant hebben. Nu als ze dus een vuil deeltje tegenkomen dan gaat de hydrofobe kan zich naar het vuil richten nu als er dat zo massaal veel doen dan is het vuil-deeltje volledig omringd door zeepmoleculen allemaal met hun hydrofobe kant naar het vuil-deeltje zodanig dat dit niet meer in aanraking komt met het water het hydrofiele gedeeltje komt nog steeds wel in aanraking. Dit proces noemt men micel-vorming en een micel is oplosbaar in water waardoor dus vuildeeltje oplossen in water.

Het is mss een beetje simplistisch voorgesteld maar hier komt het op neer

Verbeter mij als ik fout ben

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: zeep

Klopt wel hoor Bert (en Ernie :D ), maar een micel kan ook andersom gevormd worden: de hydrofiele kop richt zich dan aan een dito deeltje als dit zich in een hydrofobe omgeving bevindt (bijv. een druppel water in olie). Da's ook een micel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: zeep

wat zit er in al die soorten zepen?
Hier kan ik je gedeeltelijk mee helpen. Ik kan je de ingredienten geven van natuurlijke zeep, zoals die te koop is bij de Body Shop en bij reformwinkels. Deze wijkt wel iets af van de standaard fabriekszeep, maar volgens mij niet eens zo heel erg (in grote lijnen dan...)

Helaas is het wel in het Engels.

Propylene Glycol (Comes from glycerol, a natural moisturizing material)

Water

Sodium Stearate (Natural fatty component to soap, vegetable base)

Glycerin (Humectant, naturally produced during soapmaking process)

Sodium Laureth Sulfate (Derived from Coconut Oil, natural cleansing agent)

Sorbitol (Found in ripe berries from mountain ash trees, adds creaminess)

Sodium Myristate (Foaming agent from vegetable fatty acids, natural organic acid)

Sodium Cocoyl Isethionate (Coconut oil base, Mild surfactant)

Triethanolamine (Emulsifier, made from vegetable fat)

Vitamin E

Fragrance

Colorant

No Artificial Preservatives

White base also has titanium dioxide


Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: zeep

op het forum kun je ook veel vinden over zeep

Ik denk dat je hier ook wel wat aan hebt. Afbeelding

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: zeep

De natuurlijke zeep van de bodyshop bevat duidelijk veel meer dan zeep alleen.

Zepen zijn zouten van vetzuren. Als je er je mee wilt wassen kom je uit op de natrium en kaliumzouten van vetzuren met een keten van 12 tot 18 koolstofatomen. In het voorbeeld van de bodyshop is dat bijvoorbeeld sodiumstearate (natriumstearaat =C18) en sodiummyristate (natriummyristaat = C14).

Daarnaast bevatten sommige soorten zeep (waaronder die van de bodyshop) andere reinigende bestanddelen. Chemisch gezien zijn dit echter geen zepen.

In het bodyshop voorbeeld zijn dit Sodium Laureth Sulfate (natriumlaurylethersulfaat, hoofdbestanddeel van veel shampoo's) en Sodium Cocoyl Isethionate (natrium cocoyl isothionaat).

Verder bevat deze zeep veel stoffen die de zeep doorzichtig maken (propyleen glycol, glycerine, sorbitol). Dat is natuurlijk kenmerkend voor deze zeep, de meeste soorten zeep zijn niet doorzichtig.

Verder zit er wat kleurstof in, een geurtje, vitamine E dat een anti oxidant is (voorkomt ranzig worden van de zeep), en tri ethanol amine dat hier waarschijnlijk is toegevoegd om het reinigende vermogen te verbeteren.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 96

Re: zeep

Als we het dan toch over zeep hebben... wat veroorzaakt die typische smaak van zeep :D . Iedereen heeft natuurlijk wel zeep/shampoo in z`n mond gehad... toch? :cry:

Berichten: 205

Re: zeep

Als we het dan toch over zeep hebben... wat veroorzaakt die typische smaak van zeep :D . Iedereen heeft natuurlijk wel zeep/shampoo in z`n mond gehad... toch? :D
nog nooit geprobeert eigenlijk hoe zou het smaken :D ???

maar ik denk dezelfde stof als de geurstof

(ik ben niet zo goed in denken dus ik kan er ook wel naast zitten :cry: )

Berichten: 5

Re: zeep

allemaal bedankt voor jullie reactie!!

en een fijne jaarwisseling.

maar meer antwoorden zijn natuurlijk welkom!!

kuzz PINO :D

Reageer