groot tekort Beta's 2010

Moderator: Astro

Berichten: 184

groot tekort Beta's 2010

Onderstaande actualiteit gelezen:


Groot tekort aan bèta's en technici in 2010

21 december 2004, 12:14:37


DEN HAAG (ANP) - De vraag naar bèta's en technici zal in 2010 veel groter zijn dan het aanbod. Dat blijkt uit onderzoek dat de ministers Van der Hoeven (Onderwijs) en Brinkhorst (Economische Zaken) dinsdag naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.


Het tekort ontstaat door de vergrijzing, de economische groei en de ambitie van Nederland om koploper te zijn in Europa op het gebied van innovatie, onderzoek en onderwijs.


Nederlandse leerlingen van tien tot veertien jaar scoren volgens diverse internationale vergelijkingen uitstekend in de bètavakken. Toch kiezen ze daarna veel minder vaak een bèta- of technische opleiding dan leerlingen in andere landen van de Europese Unie en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Daardoor worden er in Nederland minder technici en bèta's opgeleid dan in andere EU-landen. Aan technische universiteiten wordt de helft van de plaatsen voor assistent-onderzoekers in opleiding (aio's) door buitenlanders bezet.


Meer afgestudeerden


Volgens Van der Hoeven en Brinkhorst onderstreept de uitkomst van het onderzoek de noodzaak van het kabinetsbeleid om in 2010 15 procent meer afgestudeerden van de hogere bèta- en technische opleidingen te krijgen.


Voor het kabinetsplan is voor 2004 en 2005 in totaal 31 miljoen euro beschikbaar. In 2007 zal dat bedrag zijn opgelopen tot 60 miljoen. Met dat geld wordt geprobeerd de vraag naar en het aanbod van technici en bèta's beter op elkaar af te stemmen en ook hun kwaliteit te verbeteren.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: groot tekort Beta's 2010

Ik snap het zo langzamerhand echt niet meer...


Nederland investeerd totaal niet meer in zijn kenniseconomie en helpt daarmee allemaal beta-opleidingen naar de *****, maar nu plotseling moeten we ons druk gaan maken ?? Alle bedrijven zijn aan het outsourcen naar het buitenland en dan is er rond die tijd juist helemaal geen werk meer voor onderzoekers (hier en in het laatste C2W), een onderzoek van nog geen maand oud. Net als een economisch onderzoek dat er helemaal niet meer chemici nodig zijn, want anders kregen chemici wel beter betaald, dus waar maakt iedereen zich druk om


Ik wordt dat geouwehoer rond werk en opleidingen in de beta een klein beetje zat, de media, overheid en het bedrijfsleven weten gewoon niet wat ze willen. Elke week weer een andere kijk op hoe het gaat of moet gaan, maar het gaat er slecht mee die conclusie is er gelukkig wel.


Ik ben in mei met mijn HLO klaar, maar ik geloof dat ik toch nog maar eens goed moet gaan nadenken over wat ik wil gaan doen (was ik toch al van plan :D )

Berichten: 311

Re: groot tekort Beta's 2010

Tjaaa... Ik zal ongeveer september 2005 klaar zijn met mijn opleiding chemische technologie. Ik ben in 1999 begonnen toen de toestroom nog acceptabel was. De jaren daarna kwamen er steeds minder eerstejaars bij. Dat het aantal beta mensen steeds minder werd, was bij ons al in 2000 pijnlijk zichtbaar. Dat ze nu pas aan de bel trekken is dan ook op zwakst gezegd LAAT!


Maar hoe maak je de beta-studies dan aantrekkelijker? Ik zou het niet weten, want in de eerste jaren zul je toch verplichte wiskunde kost en sommige nog minder aantrekkelijke vakken moeten doen. Maak daar maar eens reclame voor! Moet je al een genie zijn op reclamegebied.

Berichten: 14

Re: groot tekort Beta's 2010

Al jaren wordt er een tekort aan beta's geclaimd door allerlei partijen, ik denk dat we met zijn allen wel kunnen vaststellen dat voor wat chemie betreft het tekort aan beta's er gewoonweg niet is. En omdat chemie een grote bedrijfstak is in Nederland ga ik ervan uit dat dat model staat voor de rest van Nederland (altijd gevaarlijk die aannames :-) ).


Feit is dat veel bedrijven hun euro's/dollars op de meest rendabele manier wil uitgeven en dat is op dit moment in China (zie idd ook het artikel in het laatste C2W, beter laat dan nooit) danwel India, in elk geval niet in Europa.


Hierom kan ik me dan ook zo mateloos irriteren aan mensen die "tegen de kabinetsplannen" gaan demonstreren, waarbij ik de indruk heb dat ze soms geen enkel plan exact kunnen duiden. Wordt wakker mensen, Nederland is veel te duur en moet snel kunnen concurreren. Door o.a. langere werkwerken in te voeren kan dat bereikt worden.


Tenslotte zou ik dat rapport ook wel eens willen lezen, misschien staan er wel dingen in die ik over het hoofd zie tot nu toe. Dus als iemand hier een linkje heeft...
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Berichten: 198

Re: groot tekort Beta's 2010

korte tussendoorvraag van een belg: wat zijn beta's?


ik heb wel een klein vermoeden uit context dat het over een opleidingsniveau gaat of zo, maar zeker ben ik ni

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: groot tekort Beta's 2010

Beta's zijn mensen met een exact wetenschappelijke opleiding dus: 'aardwetenschappen, biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en informatica' Het heeft dus niet zoveel te maken met opleidingsniveau, maar met het type opleiding.


Beta voor de exacte wetenschap en alfa voor taal- of letterkunde...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: groot tekort Beta's 2010


Berichten: 51

Re: groot tekort Beta's 2010

Ik ben misschien maar jong (vwo5, n&t), maar ik merk zeker wel op mijn school dat het idd terugloopt. We zitten nu in een klasje van 16 nt'ers en bovendien merk je bij anderen veel weerstand, voornamelijk tegen wiskunde ("doe jij nt???..die is gek...").


Het zou allemaal ook te maken kunnen hebben met de communicatieve vaardigheden van beta's. Er werd gezegd dat men meer reclame moest maken voor een beta-studie, maar beta's zijn misschien minder goed in marketing etc. (natuurlijk niet alle beta's, maar over het algemeen).


Ik denk dat er misschien wel dingen gedaan kunnen worden als meer practicum in de onderbouw, misschien zelfs op de basisschool? Want snap je het eenmaal, dan is het een heel erg interessant vakgebied (eigen ervaring).


Ik denk dat dit een moeilijk probleem is, waar we misschien ook weer niet te zwaar aan moeten tillen. Misschien is het over een paar jaar wel weer heel erg 'in' om beta te zijn, het komt vast vanzelf terug...
God does not play dice...

Berichten: 485

Re: groot tekort Beta's 2010

Ik denk dat de terugloop te maken heeft met dat economische banen beter verdienen. De economische sector op de hogeschool inholland groeit explosief, terwijl de HLO minder en minder studenten krijgt.


"Why be a scientist if you can be his boss?"


Vroeger kregen mensen met een bèta universitaire opleiding vaak nog management functies binnen een bedrijf, nu niet meer daar zijn de eco's voor. Dus waarom zou je nog een bèta studie gaan doen? Je kan toch niet hogerop komen!


Wapperen met wat geld, vooral vanuit de bedrijven, zou al een stuk helpen! :D

Berichten: 1.122

Re: groot tekort Beta's 2010

Zo gaat het idd. De mensen/studenten kiezen voor een studie waar (volgens hen) het grote geld zit.

De studenten die nu afstuderen in die studies krijgen nu nog wel een goede baan. Maar er komt op een gegeven moment een teveel aan al die economen. Ik denk dat door het "jojo" effect de studenten die nu beginnen aan een economische studie straks op een arbeidsmarkt komen waar een overschot is aan economen en managers. En als het zo ver komt dan worden (hopelijk) de bètastudies weer aantrekkelijk omdat er een tekort aan bèta's is. Maar ook dan: voordat de eerste nieuwe lichting studenten dan op de arbeidsmarkt komt; daar gaan ook weer een paar jaar over heen.


Maar toch.....voordat het zo ver is, dat duurt nog wel een paar jaartjes. Het wordt door de overheid zéker niet aantrekkelijk gemaakt om bijv scheikunde te gaan studeren. Op de middelbare school wordt er al heel erg in het vak gekort waardoor studenten daar al niet 'lekker' worden gemaakt voor het vak!

Er wordt wel geroepen dat er meer bètastudenten moeten komen, maar er wordt vervolgens niks aan gedaan; eerder het tegenovergestelde. :D


Grtz Bas

Berichten: 1.122

Re: groot tekort Beta's 2010

hahaha :D

het lijkt erop (of is het ook zo?) dat het paardenpraatforum drukker wordt bezocht dan het chemieforum? :P


Grtz Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: groot tekort Beta's 2010

Jantine schreef:www.bokt.nl
hahaha :P

het lijkt erop (of is het ook zo?) dat het paardenpraatforum drukker wordt bezocht dan het chemieforum? :P


Grtz Bas
Op de een of andere manier zijn paarden populairder dan chemie :D

Berichten: 485

Re: groot tekort Beta's 2010

Mijn verslaving :D

Berichten: 318

Re: groot tekort Beta's 2010

Vandaag op de vlaamse radio:

een bep prof chemie (kweet niet meer welke) zegt dat er een groot tekort is aan chemici...

later vreest men ook dat er een tekort aan chemie-leerkrachten zal zijn...

ze opteerden zelf om wiskunde-leerkrachten chemie te laten geven :D

waar gaat dat naartoe met ons landjeuh? :P

daarom hebben ze de labo's van de UG (universiteit Gent) opengezet om geïnteresseerde mensen van het laatste jaar te zoeken...


(WHYYY? IK ZIT NOG MAAR INT 5e... arme ik... khad zo graag es geweest :P )

Berichten: 3

Re: groot tekort Beta's 2010

Tja exacte vakken hebben een verkeerd imago. Als ik iemand vertel dat ik scheikunde studeer wordt er vaak gedacht dat ik alleen maar met potjes en flesjes op het lab bezig ben. Of ze vragen of ik leraar wil worden.

En ook vaak: 'dan moet je wel heel erg slim zijn' of iets als 'jij bent gek'

Ze weten gewoon niet hoeveel keus je hebt met een beta opleiding.


Ik denk dat op school vooral niet duidelijk wordt gemaakt wat chemie nou echt is en waarom het zou belangrijk is in ons leven.

Voor mij is dat juist een belangrijke reden geweest om deze studie te gaan doen.

Maar er schijnen dus weinig te mensen te zijn die dat begrijpen...

Zonder chemie geen vuurwerk; zonder vuurwerk geen feest; zonder feest geen reden tot consumatie van alcohol; enjah zonder alcohol
misschien een campagne van maken :D

Reageer