plekken van deodorant

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

plekken van deodorant

Onder mijn armen heb ik op sommige t-shirts harde plekken die vermoed ik afkomstig zijn van deodorantafzet. Het gaat er niet af in de was, ook niet met vlekkenverwijderaar. Heeft er iemand een idee hoe ik deze plekken zou kunnen verwijderen? Een bepaald product?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: plekken van deodorant

Kun je nagaan wat die troep op je huid moet doen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: plekken van deodorant

De meeste deodorants werken door de zuurgraad van je huid te verlagen tot een pH van ongeveer 4. Met name voor katoen, andere natuurlijke weefsels en kunstzijde is dat schadelijk op de lange termijn.

Een andere mogelijkheid is dat het afzettingen zijn van aluminiumoxide.

In het eerste geval is er weinig aan te doen, zuuraantasting is niet te herstellen. In het tweede geval is het een kwestie van veel spoelen in gewoon water.
β-Damascenon en maneschijn

Re: plekken van deodorant

ik heb eens gelezen dat azijn zou helpen om de vlekken te verwijderen; Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd alhoewel ook ik T- shitrs heb die ook deodorantvlekken vertonen. Misschien iets voor de wasmiddelenindustrie op hier iets op te vinden want volgens mij is dit een probleem dat heel veel voorkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: plekken van deodorant

wat je aan deze shirts kan doen zou ik ook niet weten, maar in t vervolg zou ik er zeker over nadenken een andere deodorant aan te schaffen! (zonder aluminiumoxide, of met minder lage zuurgraad..)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: plekken van deodorant

wat je aan deze shirts kan doen zou ik ook niet weten, maar in t vervolg zou ik er zeker over nadenken een andere deodorant aan te schaffen! (zonder aluminiumoxide, of met minder lage zuurgraad..)
Deodorants zijn vrijwel zonder uitzondering op deze werking gebaseerd, ik ken maar heel weinig deo's die op een andere werking gebaseerd zijn en de meeste daarvan werken minder goed.

In normale gevallen kan dagelijks gebruik van deodorant geen kwaad, maar echt goed voor de huid is het natuurlijk ook niet. Ik gebruik vrijwel nooit deodorant, je zou je natuurlijk kunnen afvragen of jij dat ook niet zou kunnen doen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: plekken van deodorant

Ik geloof toch echt dat ik een deo heb zonder aluminiumoxide, :roll: en ik stink of druip toch echt niet.. Hmm zal voor de zekerheid thuis nog ff checken of ik echt zo in de war ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: plekken van deodorant

ik denk dat het zo is, ben niet zeker: als er antiperspirant op staat is hij met aluminiumoxide

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: plekken van deodorant

Alcohol Denat.

Butane

Isobutane

Propane

Parfum

Pentetic Acid

Aqua

Isopropyl Myristate

Aminomethyl Propanol

BHT

Alpha-Isomethyl Ionone

Benzyl Alcohol

Benzyl Salicylate

Butylphenyl Methylpropional

Citral

Coumarin

Eugenol

Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde

Limonene

Linalool

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: plekken van deodorant

WendyTje's Deo is in feite alleen een geurtje met wat hulpstoffen.

Niets mis mee, want daardoor een relatief milde deodorant. Gaat het zweten niet tegen, maar zorgt dat de zweetgeur wat minder opvalt.

Overigens voor de duidelijkheid: veel deo's bevatten geen aluminiumoxide, maar aluminiumverbindingen zoals aluminium chlorohydrate of aluin. bij gebruik wordt een deel daarvan omgezet in aluminiumoxide.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: plekken van deodorant

vreemd vreemd, toch staat er anti-transparant, en zweet ik bijna niet als ik het op heb, als ik het niet op heb zweet ik wel heel erg... :roll: wil je niet keihard tegenspreken hoor, maar hoe kan dat dan? is dat ook een placebo effect???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: plekken van deodorant

Laten we de inhoud gewoon goed analyseren:

Alcohol Denat.

Ofwel alcohol. Gaat zweten niet tegen, maar kan wel helpen tegen luchtjes omdat het micro organismen doodt (indien de concentratie voldoende is). Is hier voornamelijk een oplosmiddel voor het overige.

Butane

Isobutane

Propane


Drijfgassen, het gaat kennelijk om een spuitbus.

Parfum

Alpha-Isomethyl Ionone

Benzyl Alcohol

Benzyl Salicylate

Butylphenyl Methylpropional

Citral

Coumarin

Eugenol

Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde

Limonene

Linalool


Parfumbestanddelen en hulpstoffen. Vroeger had de fabrikant mogen volstaan met "Parfum" maar voor een aantal geurstoffen is vermelding nu verplicht indien ze er in een bepaalde concentratie inzitten.

Pentetic Acid

Een "chelating agent". Meestal bedoeld om onzuiverheden uit grondstoffen te neutraliseren tijdens de productie. Hier waarschijnlijk bedoeld als ontharder van het water.

Aqua

Ofwel water. Ook oplosmiddel.

Isopropyl Myristate

Geeft een "zijdezacht gevoel" op de huid en zorgt dat de bestanddelen goed blijven liggen.

Aminomethyl Propanol

Een emulgator. Waarschijnlijk bedoeld om de vetminnendestoffen met het water te laten mengen.

BHT

Een antioxidant, voorkomt het oxideren van de geurstoffen.

Ofwel: geen antitranspirant, maar een deodorant. Je gaat er niet minder van zweten, maar je houdt je natuurlijke geur wel onder bedwang.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer