Titratie hypochloriet mbv methyloranje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Titratie hypochloriet mbv methyloranje

Ik ben bezig met een profielwerkstuk, nu wilde ik de hypochlorietconcentratie in zwembadwater gaan bepalen.

Ik gebruik een 2.5 *10^-4 M Methyloranjeoplossing.

Het zwembadwater zuur met zoutzuur aan tot pH=2,0.

hierdoor reageert hypochloriet tot hypochlorig zuur.

Dit reageert dan via een redoxreactie met de methyloranje waardoor deze ontkleurt, op het eindpunt krijgt de oplossing weer kleur

Nu is het steeds zo dat al vrij snel (lees enkele drupppels) na toevoeging van de methyloranje de oplossing omslaat en roze word.

Na verloop van tijd ontkleurt de oplossing weer (ommenabij de 3-4 minuten later)

Gebeurt dit doordat de reactie gewoon zo traag is of doordat het reageert onder invloed van bv. UV licht?

edit: het cursieve

Berichten: 311

Re: Titratie hypochloriet mbv methyloranje

Een evenwicht tussen hypochloriet en hypochlorig zuur dat zich later weer instelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Titratie hypochloriet mbv methyloranje

Ik vermoed dat (het laatste deel) van de reactie traag verloopt. ClOH (en ook ClO-) disproportioneert langzaam (bij kamertemperatuur) tot ClO3- en Cl-.

De oxidatie van veel Moleculen door oxoanionen verloopt veel sneller naarmate het oxidatiegetal van chloor kleiner is. Dus voor de reactiesnelheid geldt:

ClO- >> ClO3-

Wanneer je hypochloriet oplossing al enigzins gedisproportioneerd was zat er dus chloraat in. Het hypochloriet reageert snel met je methyloranje. Als het hypochloriet tijdens je titratie op raakt, zorgt alleen het langzamer reagerende chloraat voor ontkleuring.

Berichten: 6

Re: Titratie hypochloriet mbv methyloranje

ik kan niet je hele verhaal volgen ben nog maar V6 :P

maar wat misschien niet helemaal duidelijk is is dat de hypochloriet geheel heeft gereageerd tot hypochlorig zuur (verplaatsing van het evenwicht dmv het aanzuren). De pH is tijdens de titratie constant 2,0, dit zorgt er ook voor dat op het eindpunt de oplossing kleur krijgt.

de eigenlijke reactie is mij ook niet bekend ik kon hem ook nergens vinden. wel weet ik dat methyloranje de reductor is en hypochloigzuur de oxidator. Voor de reactie zijn 4 moleculen HCLO en 1 molecuul methyloranje nodig(in die verhoudingen).

de eerste halfreactie is dan iets van

Methyloranje <> [Methyloranje4+]+ 4e-

en de 2e

HClO + e-<> HClO-

totaalreactie is dan niet zo moeilijk klopt dit? Het zal wel niet want..

uit jouw verhaal komt ook ClO3(chloraat?) waar zit deze dan, en hoeveel stappen heeft deze reactie?

en wat zijn oxoanionen?

en wat zegt een oxidatiegetal?

Wat lijk ik opeens een noob :D

edit: typo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Titratie hypochloriet mbv methyloranje

Wat lijk ik opeens een noob
valt wel mee hoor

Het oxidatiegetal geeft de lading van een atoom weer. De lading van het chlooratoom is bij HClO +1 (H+ = 1, O2- = -2), het oxidatiegetal is dus 1

Bij HClO3 is de lading op het chlooratoom +5, het oxidatiegetal is dan 5.

Oxoanionen zijn anionen waar zuurstof aan een electropositiever element gebonden zit, bijvoorbeeld:

MnO4-, ClO-, ClO3-, VO43-, PO43- etc.

De disproportionering van HOCl onder zure condities is als volgt:

5 HOCl -> 2 Cl2 + ClO3- + H+ + 2 H2O

Of de disproportionering (onder neutrale condities) van het ClO- in je zwembadwater heeft plaatsgevonden, hangt af van hoe 'oud' de oplossing is. Ik heb zo geen idee hoe snel dit verloopt, en misschien moet je er maar geen rekening mee houden in je titratie.

De halfreactie die je geeft voor HOCl klopt naar mijn idee toch niet helemaal. Volgens mij is het:

HOCl + H+ + 2 e- -> Cl- + H2O

(omdat je zuur in overmaat hebt toegevoegd blijft de pH tijdens de titratie constant)

Helpt dit wat?

Berichten: 6

Re: Titratie hypochloriet mbv methyloranje

duidelijk k ben nu een stuk verder bedankt!

Reageer