Kjeldalh stikstof bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Kjeldalh stikstof bepaling

Gevraagd: informatie over kjeldahl stikstof bepaling.

Ik voer deze bepling nu al een tijdje uit, maar krijg te vaak een te grote spreiding in de duplo's.

Methode nu is 2,5 uur destructie van het product (gem 25 - 50% eiwit) in 25 ml zwavelzuur van 95% met kjeltabs als katalysator. Vervolgens Destliatie met kjeltec in boor zuuroplossing van 0,4%.

Wie heeft hier tips voor?

Met vriendelijke groet,

Arne Braams

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Kjeldalh stikstof bepaling

heb je je monsters wel goed gehomogenizeerd? dat kan echt heel veel uitmaken. Heb je al je experimentele fouten doorgenomen? Wat is de fout in de pipet of doe je alles wegend? en ik welke orde ligt jouw fout is het realistisch dat deze fout zo hoog is? Loop je experiment nog eens na en denk er eens over na hoe je ales hebt gedaan. daan pas kun je kritisch naar je grote fout kijken.

Ik heb zelf ook wel een kjeldalh gedaan ik kwam op een fout van 0,3 % ten opzicht van het totaal. bekijk eens de chemische experimenten op mijn homepage

MvG Ron

Berichten: 36

Re: Kjeldalh stikstof bepaling

Een beetje off-topic misschien, maar zou het niet handiger zijn als die experimenten in html format waren ipv documenten? Minder virusgevoelig en ik kan ze tenminste normaal openen met mijn browser....

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Kjeldalh stikstof bepaling

Een beetje off-topic misschien, maar zou het niet handiger zijn als die experimenten in html format waren ipv documenten? Minder virusgevoelig en ik kan ze tenminste normaal openen met mijn browser....
Zolang er geen macro's in zitten is het gevaar op virussen nul, maar voor het gemak heb je natuurlijk wel gelijk...

Berichten: 159

Re: Kjeldalh stikstof bepaling

Je kunt ook heel gemakkelijk pdf's maken met Freepdf:

http://freepdfxp.de/fpx732.htm

Dit is een programma dat zich gedraagt als een printer. Als je er bestanden mee 'print' maakt het in werkelijkheid een pdf ervan. Je moet wel nog Ghostscript installeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Kjeldalh stikstof bepaling

Ik heb voor DOC files gekozen aangezien ik deze files nog steeds bij mij op school wordt gebruikt en de studenten het handig vinden om deze doc files te bewerken. Daarom heb ik voor DOC gekozen :D Dus ik ga er niets aan veranderen :cry:

Trouwens ik heb ook al een reactie van de persoon gehad via de mail..
Ik heb het experiment op jouw websitesite bekeken en denk dat het de nauwkeurigheid van werken is waar o.a mn fout zit.

Ik heb procentuele afwijkingen van 0,1 tot 1,5 %. Ik werk met droog honden en kattenvoer als product, ook de homogeniteit is naar mijn idee een kritisch punt en lastig goed te krijgen. Ook werk ik met standaard ingekocht oplosingen, hier kan uiteraard ook wat afwijking door komen?
MvG Ron

Reageer