[scheikunde] cola ontkleuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] cola ontkleuren

voor scheikunde moeten wij de zuurtegraad van fosforzuur in cola bepalen, maar er is 1 probleem, cola is nogal donker, dus kunnen we de indicator niet echt zien :roll:

de donkere kleur in cola is afkomstig van caramel (E150d), kunnen we deze kleur er uit halen door middel van norrit? of moeten we iets anders proberen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

Zou toevoegen van Norit, of stoffen uit de cola halen ook de pH niet kunnen beïnvloeden?

Als je een pH-meter gebruikt? Of van die indicator-strookjes?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

we moeten door middel van titratie de zuurtegraad bepalen, dus pH papiertjes zijn geen optie :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

En is het dan een optie om niet een loog bij de cola te titreren, maar cola bij een verdunde loogoplosssing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

is het verschil dan nog wel duidelijk zichtbaar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

Er zal dan allicht minder cola, en dus minder kleurstof in de oplossing terechtkomen waarin je ook je indicator hebt zitten. Misschien maakt het genoeg verschil. Je loogoplossing moet dan wel voldoende verdund zijn, zodat je geen liters cola hoeft bij te titreren, anders heb je je oude probleem weer terug.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

oke, we gaan het proberen :roll:

bedankt alvast

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

wacht met bedanken tot je ziet of het werkt, en blijf zoeken naar andere alternatieven. En als het werkt, laat het effe weten????
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

En moet je wel met een indicator of visueel werken? Je zou natuurlijk met een Calomel Ag/AgCl :roll: of pH-electrode (Pt-electrode) kunnen titreren, die je dan aan een pH meter hangt. Dan telkens stapjes van een paar tiende mL toevoegen (behalve als je ver van het equivalentiepunt afzit, dan meer toevoegen), pH noteren en aan de hand hiervan de tweede afgeleide berekenen??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 24

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

kzit maar in 6 gymnasium hoor :roll:

dat laatste volg ik dus niet helemaal :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

Je wil gaan titreren met een indikator zodat je de kleuromslag kan zien. Maar omdat cola donker is, is de omslag moeilijk zichtbaar. Wat ik voorstelde was om in plaats van een indikator, een pH-meter in de oplossing te stoppen. Bij het titreren met NaOH (bijvoorbeeld) wordt de oplossing basischer. Als je rond het omslagpunt bent, stijgt de pH veel meer, dan wanneer je een gelijk volume NaOH zou toevoegen als je nog niet bij het equivalentiepunt in de buurt bent. Je zou alvast een beetje kunnen rekenen bij hoeveel mL het equivalentiepunt bereikt wordt. Stel dat dit rond de 5 ml ligt, zou het er als volgt uit kunnen zien:

Code: Selecteer alles

Vol (mL)   pH

0.00        3.00

1.00        3.05

2.00        3.10

3.00        3.30

3.25        3.40    -->> we naderen het EP, dus minder NaOH toevoegen

3.30        3.50

.....

.....

4.95        5.00  -->> Nog minder NaOH toevoegen

5.00        6.30  -->> berekend EP, pH neemt sterk toe bij weing NaOH

5.05        7.00  

...

...

5.50        7.30

6.00        7.40

6.50        7.45
Door de gemeten pH waardes van elkaar af te trekken, kun je de 1e afgeleide berekenen. Dus:

7.45-7.40=0.05

7.40-7.30=0.10

...

Dit doe je voor het titratieverloop rond het EP. De gevonden waardes trek je nogmaals van elkaar af:

0.10-0.05=0.05

...

Nu heb je de 2e afgeleide berekend.

Er zit dan een punt in de reeks waar het teken veranderd (pos wordt neg). Dit is je tweede afgeleidepunt, maar (en daar baal ik een beetje van) de formule om dan het bijbehorende EP in mL te berekenen ben ik kwijt. Misschien dat iemand anders dat hier ergens wil posten, of misschien weet je leraar dat.

Hou er in ieder geval rekening mee dat je fosforzuur aan het titreren bent (H3PO4), wat een driewaardig zuur is. Je zal dus drie EP's vinden.

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

Dit volgende zou toch wel antwoord op je vraag moeten geven
Potentiometrische titratie van cola    

Datum : januari 2004

Principe:

Ooit heb ik ergens gelezen dat er fosforzuur in cola zit. Met behulp van potentiometrische titraties probeer ik dat te onderzoeken.  

Het gehalte van fosforzuur (H3PO4) bepalen d.m.v. een zuur-base reactie met natronloog.

De zuur-base reactie: 3NaOH + H3PO4  --> 3H2O + 3Na+ + PO43-
voor de volledige tekst verwijs ik je graag naar: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...latritratie.htm

Let ook op de klikbare links naar de word en excel bestanden. Let tevens op de aanwezigheid van CO2 dit beinvloed je meting drastisch.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 24

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

de CO2 verdwijnt uit de oplossing door het te koken, dat was een van de aanwijzingen bij de opdracht.

ik zal het verhaal van raspoetin eens met mijn partner overleggen.

ik zal het melden als we verder zijn :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

En ik ben weer veel te ingewikkeld geweest: Je hoeft niet op mijn manier de tweede afgeleide te berekenen. Je zet gewoon je meetpunten uit in een grafiek: y-as pH en op de x-as je volume NaOH. Zie voorbeeld hier: link
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] cola ontkleuren

Met andere woorden (pK1+pK2)/2= pH. Dit geeft slechts een benadering. Zeker wanneer je de grafiek bekijkt op de link die ik hierboven heb gegeven, zal je zien dat dit heel moeilijk wordt.

Voor een snelle schatting is de 2e methode natuurlijk veel beter. Echter wanneer je te maken hebt met onduidelijke 'midpoints' en/of wanneer je een exact(er) resultaat wilt hebben, dan is toch echt je eerste methode beter.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer