Caustic soda

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Caustic soda

Kan iemand me helpen? Hoe meet je de reactiewarmte (tussen caustic soda en water)?

Alvast bedankt.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Caustic soda

Met een thermometer lijkt me... :D

Weeg 1 mol NaOH af, los op in 1 liter water in een thermosfles en meet de stijging van de temperatuur?

Berichten: 2.399

Re: Caustic soda

Als je het echt goed wilt doen, moet je ook even de warmte capaciteit van de thermosfles bepalen. Dit kun je doen met bv. kokenend water.

Groetjes Leon

Berichten: 39

Re: Caustic soda

En even een puntje op de i:

Je bent dan niet de reactiewarmte aan het meten, want er vindt geen reactie plaats. Je bent aan het oplossen. Dus als jij je hoeveelheid Kelvinnen deelt door het aantal molen NaOH en vermenigvuldigt dat met de warmtecapaciteit van NaOH dan heb je de oplossingsenthalpie bepaald van NaOH. Afbeelding

mazzel, matt

Berichten: 159

Re: Caustic soda

Zo hebben wij het gedaan in het practicum:

Een Joulemeter (een thermosfles zou in principe ook kunnen) wordt met water gevuld, en er wordt een verwarmingselement en een thermometer bij gedaan. Het verwarmingselement blijft voorlopig nog uit. Nu wordt onder roeren een bepaalde hoeveelheid natriumhydroxide in het water opgelost. Elke 10 tot 15 seconden wordt de temperatuur afgelezen en opgeschreven. Als de temperatuur niet meer verandert, wordt het thermo-element voor een bepaalde tijd (30 s tot 2 min) ingeschakeld en weer wordt regelmatig de temperatuur afgelezen en genoteerd.

Uit het vermogen van het thermoelement en de tijd dat het ingeschakeld is, kun je de hoeveelheid toegevoegde energie berekenen.

W = P·t

Uit de temperatuurtoename door het thermoelement en de toegevoegde energie, kun je de warmtecapaciteit van de Joulemeter inclusief water berekenen:

C = W/ΔTtherm

Nu kun je uit de temperatuurtoename door het oplossen van natriumhydroxide en de warmtecapaciteit, de oplossingswarmte berekenen.

Q = C·ΔTopl.

Als je weet hoeveel natriumhydroxide je hebt toegevoegd, kun je de molaire oplossingsenthalpie berekenen (die natuurlijk negatief is omdat het een exotherme reactie is).

ΔHm = -Q/n

Voor het beste resultaat kun je kunt dit experiment met verschillende hoeveelheden NaOH (en steeds nieuw water) doen, en dan de berekende molaire oplossingsenthalpieën naar een oneindig verdunde oplossing extrapoleren, dus: je maakt een grafiek met op de x-as de hoeveelheid toegevoegde NaOH en op de y-as de molaire oplossingsenthalpie. Voor elke meting maak je een punt in die grafiek bij de betreffende x- en y- waardes. Dan trek je een lijn door alle meetpunten en kijk je waar die lijn de y-as snijdt.

Veel plezier.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Caustic soda

Ja ik snap wat jullie bedoelen maar ik bedoel als je een gootsteen wilt ontstoppen en je doet dat met warm water en caustic soda dan gebeurt er iets... Hoe meet je die (reactie warmte)?

Gr. Veertje

Berichten: 159

Re: Caustic soda

Ik snap anders helemaal niet wat jij bedoelt. De reactiewarmte is de energie die vrijkomt bij een chemische reactie. Die meet je zoals ik hierboven beschreven heb. Volgens mij wil je iets anders meten, maar het is mij niet duidelijk wat. Probeer het eens anders te formuleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Caustic soda

Nou tom het zit als volgt:

Voor school moet ik soms een opdracht maken, en nu moet ik een probleem oplossen namelijk hoe het komt dat warmwater en caustic soda samen een bepaalde reactie vormen en welke reactie vindt er plaats? En hoe meet je die (reactie) warmte tussen die 2 stoffen?

Snap je het nu wel beter?

Berichten: 159

Re: Caustic soda

Nou Veertje, :D
hoe het komt dat warmwater en caustic soda samen een bepaalde reactie vormen en welke reactie vindt er plaats?
Welke reactie er plaatsvindt:

NaOH(s) → Na+(aq) + OH-(aq)

Waarom deze reactie plaatsvindt: Ten eerste komt er warmte vrij bij deze reactie, in mooie woorden zegt men dan dat de reactie exotherm is. Ten tweede gaat een vaste stof in oplossing, waardoor de 'wanorde' toeneemt. Vergelijk het met een gevangenis vol met gevangenen, waar ineens de deur open wordt gemaakt. De gevangenen gaan er vrijwillig en graag uit, maar ze zullen nooit meer spontaan allemaal terug gaan. Hetzelfde geldt voor het natriumhydroxide, dit zal nooit vanzelf en zonder externe invloeden uit de oplossing als vaste stof neerslaan. Deze wanorde (om terug te komen op chemische reacties) wordt entropie genoemd. Entropie en reactiewarmte zijn de drijfkracht achter spontane chemische reacties.
En hoe meet je die (reactie) warmte tussen die 2 stoffen?
Als je iets wilt meten, wil je natuurlijk weten hoeveel je meet. Je kunt immers bijvoorbeeld zeggen dat je 'met benzine' 100 km kunt rijden, maar je hebt pas iets gemeten als je zegt over hoeveel benzine je het hebt, bijvoorbeeld: met 8 liter benzine kun je 100 km rijden.

Dus, als je de reactiewarmte van de oplossing van natriumhydroxide in water wilt meten, heb je het over een bepaalde warmte per hoeveelheid natriumhydroxide. Als eenheid bij zulke zaken wordt normaal mol gebruikt.

Hóe je de warmte kunt meten heb ik al uitgelegd. Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord, anders weet ik het ook niet meer.

Reageer