Fotografische laag toont positief ipv negatief

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Fotografische laag toont positief ipv negatief

Ik zit in VWO 6 en het onderwerp voor mijn PWS (Profiel Werkstuk) is 'fotografie"

We hebben via een voorschrift op internet een lichtgevoelige emulsie (met AgCl) weten te maken, hiermee willen we proberen negatieven te maken.

Hoe gingen we te werk:

We smeerden de gemaakte emulsie (eigenlijk heet het een suspensie) op een stuk goed schoongemaakt glas.

Dit lieten we enkele dagen drogen. Hierna wilden we een contactafdruk maken:

We legden een dop van een fotokokertje op het stuk glas met de fotografische emulsie, en we belichtten 60 seconden.

Hierna ontwikkelden we met normale onwikkel, dus niet met een ontwikkel die positief ontwikkelt, en vervolgens deden

we het stuk glas ook in het stopbad en fixeerbad. Het resultaat was dat het deel waar de dop had gelegen zwart was geworden, en de rest

er omheen was lichter gebleven. Terwijl juist dat deel niet belicht was!! De dop is van gewoon kunstof, en het zal dus hoogstwaarschijnlijk niet gereageerd hebben met de lichtgevoelige emulsie. (?) We kunnen geen verklaring vinden voor dit feit, en vele andere zoektochten

op het internet leverden ook niets op, omdat het blijkbaar niet vaak gedaan wordt.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, als er meer detail informatie gewenst wordt, laat het dan even weten!!

Dit is de url waarop het voorschrift staat voor het maken van een fotografische laag:

http://www.rit.edu/~bekpph/Chemistry/6_AgX.html

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fotografische laag toont positief ipv negatief

Welkom op Chemieforum.nl! :D

Heb je er rekening mee gehouden dat niet alleen je ontwikkelprocedure maar ook je emulsie bepaalt of je positieve danwel negatieve beelden ontwikkelt? Immers, anders zou het verschil tussen een dia- en een negatieffilm ook alleen maar in de ontwikkelprocedure liggen, en dat is natuurlijk niet zo (enige speciale films buiten beschouwing gelaten).

M.a.w.: ik denk dat je emulsie een negatief beeld geeft, en niet positief. In de link die je geeft krijg ik geen uitsluitsel daarover (hoewel ik hem alleen in grote lijnen heb gelezen).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer