het Juvenalis Dilemma

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 254

het Juvenalis Dilemma

het heeft niets met chemie te maken, MAAR WEL MET WETENSCHAP(!) daarom post ik dit hier maar...

ik heb eens een vraagje aan een van de briljantste geesten van jullie :P

Ik weet niet wie van jullie het Juvenalis Dilemma van de schrijver Dan Brown (ZEKER een aanrader deze schrijver) heeft gelezen, maar als je op de achterkant van de laatste bladzijde kijkt zie je dat de schrijver een code heeft achter gelaten...

dit is hem dan:

16 39 44 16 39 101 84 20 5 60 16 16 117 117 85 60

Aangezien jullie al wat meer studies achter de rug hebben, hoop ik dat jullie me met deze code kunnen helpen, want ik kan er niet tegen als ik iets niet weet... :D

Berichten: 778

Re: het Juvenalis Dilemma

Is het niet gewoon het ISBN nummer :) :D

Maar wat heeft dit met wetenschap te maken dan ??

Dit is onmogelijk op te lossen omdat je geen sleutel hebt om het te ontrafelen, iets van A=1 en Z=26 ofzoiets weet je wel.

Staat dat er niet bij ?? of moet je dat uit het boek halen ofzo ?? Misschien zijn het bladzijde's waar je informatie vandaan kunt halen ofzo ??

Ik noem maar wat dingen ...

Wel leuk om proberen op te lossen, dat wel :P

Berichten: 254

Re: het Juvenalis Dilemma

hmmm er staat in het boek geen info over deze code... Sleutels staan er ook al niet bij... Het is een helemaal lege bladzijde, met in het midden deze code...

Kheb al de hele dag een beetje zitte puzzelen, maar ik kan er niets uit halen... Daarom vroeg ik ook hulp aan jullie :P :D

Dan Brown heeft in al zijn boeken (Het Bernini Mysterie, De Da Vinci Code en het Juvenalis Dilemma) code's en informatie over allemaal dingen die met wetenschap te maken hebben (er zijn meerdere vormen wetenschap) Zelf heb ik de Da Vinci Code gelezen, en net het Juvenalis Dilemma, en ze waren echt PERFECT. De manier waarop hij al die dingen beschrijft enzo... Het zit echt bomvol met weekend-millionairs weetjes enzo... (deze boeken hebben ongeveer 400 bladzijden per boek)

Maar herkent iemand het nummer misschien uit een wiskundige reeks ofzo? Of weet hij een sleutel?

Berichten: 254

Re: het Juvenalis Dilemma

Wow ik had net de code bij GOOGLE ingevuld, en kwam opeens na een paar keer klikken ergens bij NASA Headquarters :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: het Juvenalis Dilemma

Kennelijk zijn er wel mensen die hem gekraakt hebben:

http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=1467

De enige hit die ik kon vinden met deze serie cijfers.

In de Engelse versie is de code

128-10-93-85-10-128-98-112-6-6-25-126-39-1-68-78

dus het zal wel met een woord te maken hebben.

Ik denk dat je het boek nodig hebt om het te kraken.

Als je nu eens de eerste letter van de pagina die in de code staat opschrijft? Dus 1e letter pagina 16, 1e letter pagina 39, ...

EDIT

Ik weet hoe je hem oplost, met 10 minuten speuren op het web... je hebt wel een exemplaar van het boek nodig. Dat heb ik niet dus weet ik de oplossing niet (wel van de Engelse, die staat te lezen op een website), maar ik geef een hint hoe je het kan oplossen.

Zoek in het boek naar speciale letters. Wat is er zo bijzonder aan? En dan koppelen aan de cijfers van de code.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: het Juvenalis Dilemma

Een goeie tip Beryllium, na 1 minuut had ik hem ook. Heeft de schrijver slim gedaan. Maar zonder boek was het niet mogelijk, gelukkig zijn er nog slimme mensen die dit al voor ons hebben gedaan.

Berichten: 1.153

Re: het Juvenalis Dilemma

en nu ben ik nieuwsgierig....ik ga dat boek lezen!!!!

Berichten: 254

Re: het Juvenalis Dilemma

Ik zal wel eens kijken of ik hem zo kan vinden Beryllium!

Berichten: 254

Re: het Juvenalis Dilemma

Beryllium schreef: Ik denk dat je het boek nodig hebt om het te kraken.

Als je nu eens de eerste letter van de pagina die in de code staat opschrijft? Dus 1e letter pagina 16, 1e letter pagina 39, ...
Kheb het gedaan, maar ik krijg niet echt iets zinnigs gekregen...

THrTHHSwVdTTSSgd

Ik heb zojuist van iemand gehoord dat je een 4x4 matrix (dat van Ceasar) moet maken van alle 1e letters van de hoofdstuknummers, maar dan heb je de code toch niet gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: het Juvenalis Dilemma

Wel als je de cijfers gebruikt als hoofdstuknummers...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: het Juvenalis Dilemma

Nu begrijp ik het!!! :D

Dankje Beryllium :P

Berichten: 254

Re: het Juvenalis Dilemma

Ik heb hem, en leuk gevonden die code :D je merkt gewoon wat ze ermee bedoelen als je het boek hebt gelezen :P

voor iedereen die hem ook wil ontcijferen:

16 = E

39 = R

44 = P

16 = E

39 = R

101 = D

84 = J

20 = L

5 = W

60 = T

16 = E

16 = E

117 = O

117 = O

85 = G

60 = T

En hier moet je dan de 4x4 matrix van Ceasar voor gebruiken, en als je het goed doet heb je hem ontcijfert!

Reageer