Springen naar inhoud

osmose

• Log in om te kunnen reageren

Katleen

Katleen

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2005 - 11:55

Hallo iedereen,

Om het aanvriezen te voorkomen kan men ofwel NaCL of CaCL2 gebruiken. De prijs ervan is verschillend. Ik zou graag weten wanneer de prijzen hetzelde zijn. Dit zou ik moeten oplossen door gebruik te maken van de molaire massa van NaCl en CaCl2, maar heb ik hiervoor ook niet de kryoscopische constante nodig van beide oplossingen? Dan valt het op te lossen door de formule:

-δT = Kf .m'

waarin -δT = vriespuntsverlaging
Kf = kryoscopische constant
m' = ionenconcentratie (mol/kg)

weet er iemand waar ik de kryoscopische constanten kan vinden? of hoe ik het zonder die waarden zou kunnen oplossen?

Alvast bedankt

Katleen

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 05 januari 2005 - 12:24

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 05 januari 2005 - 12:45

De kryoscopische constante (cryoscopic constant) voor water is 1.86 įC kg mol-1 en volgens de opgave op deze site zou dat genoeg moeten zijn.

In deze pdf staat ook nog een tabelletje met de kryoscopische constanten voor water, onderin.

Even op deze manier gezocht met google, want wat je precies wil met prijzen is mij niet helemaal duidelijk.

Ik hoop dat je hier al genoeg mee kan!

Katleen

Katleen

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2005 - 12:56

De kryoscopische constante (cryoscopic constant) voor water is 1.86 įC kg mol-1 en volgens de opgave op deze site zou dat genoeg moeten zijn.

Alvast bedankt, ja het was niet echt duidelijk geformuleerd, maar ik heb de oplossing al gevonden!

Katleen

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 05 januari 2005 - 12:58

Vertel, vertel, nu wil het ook weten :D en alle anderen die dit ooit ook eens moeten doen natuurlijk...

Katleen

Katleen

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2005 - 11:53

Vertel, vertel, nu wil het ook weten biggrin.gif en alle anderen die dit ooit ook eens moeten doen natuurlijk...

Het vraagstuk luide als volgt:

Ter voorkoming van ijsvorming wardt NaCl (MM= 58g/mol) op de wegen gestrooid. De prijs van NaCl is 51,3 euro per ton. Uit milieu overwegingen wordt geopperd om CaCl2 (MM= 111 g/mol) als strooizout te gebruiken. Bij welke kostpijs maakt het financieel niet uit welk zout er gebruikt wordt?

oplossing:

NaCl --> Na+ + Cl- 1 mol zout vormt 2 mol
CaCl2 --> Ca 2+ + Cl- 1 mol zout vormt 3 mol

CaCl 2 is dus 2/3 keer effecienter dan NaCl
om dezelfe eindconcentratie te bekomen hebben we dus 1 kg NaCl nodig en maar 2/3 kg CaCl2 nodig

1 kg . 58 kg/kmol . 51,3 euro/ton = 2/3 . 111 kg/kmol . X euro/ton

Daaruit vinden we voor X = 40,2 euro/ton

Ik had dus helemaal niet de cryoscopische contstante nodig :D

Toch bedankt.
Katleen

Veranderd door katleen, 06 januari 2005 - 11:54

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 06 januari 2005 - 12:19

NaCl --> Na+ + Cl-                    1 mol zout vormt 2 mol
CaCl2 --> Ca 2+ + Cl-                1 mol zout vormt 3 mol

CaCl 2 is dus 2/3 keer effecienter dan NaCl
om dezelfe eindconcentratie te bekomen hebben we dus 1 kg NaCl nodig en maar 2/3 kg CaCl2 nodig

Hier maak je een beredenering die mij niet helemaal duidelijk is... waarom zou 1 mol opgeloste CaCl2 efficienter zijn dan 1 mol opgeloste NaCl? Alleen omdat de normaliteit toeneemt? Doet de aard van het zout er dan niet toe?

Ik geef toe, het vraagstuk zelf is niet echt chemisch aangezien je een kostenplaatje wil hebben maar ik vind het toch wel interessant!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2005 - 16:49

Doet de aard van het zout er dan niet toe?

Nee, vriespuntverlaging is (samen met bijvoorbeeld de kookpuntverhoging en osmotische druk) een zogenaamde colligatieve eigenschap, wat betekent dat het effect (bij voldoende verdunning) alleen van de deeltjesconcentratie afhangt en niet van de aard van de deeltjes.

CaCl 2 is dus 2/3 keer effecienter dan NaCl om dezelfe eindconcentratie te bekomen hebben we dus 1 kg NaCl nodig en maar 2/3 kg CaCl2 nodig

Let op dat je niet vergeet eerst het aantal mol naar het aantal kg of ton om te rekenen. Bovendien is CaCl2 1,5 keer zo efficient en niet 2/3 keer... Je hebt dus voor elke mol NaCl slechts 2/3 mol CaCl2 nodig. In je berekeningen is dit echter weer goed gekomen, alleen de formulering haperde.

Katleen

Katleen

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 15:15

hey,

tja, vandaag examen gehad en hij vroeg dezelde vraag, maar dan met CaCl2 en een suiker waarvan de MM=340 g/mol is....

Suiker spiltst toch helemaal niet in ionen in water, dus kan je hierdoor dan wel een vriespuntsverhoging krijgen door het strooien van suiker op het ijs?

Of is het dan gewoon dat 1 mol suiker, 1 mol oplossing vormt?

Het examen is nu wel voorbij, maar ik zou toch graag weten hoe je er aan komt... het stond namelijk op 8 punten. Dat is net iets te veel om maar te moeten zeggen dat het niet kan... :D

Dank u

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 19 januari 2005 - 15:39

Ik denk dat je ook met het oplossen van suiker wel degelijk een ander vriespunt kan krijgen. Precies mijn vinger erop leggen lukt me niet, maar ik denk dat het te maken heeft met de verstoring van de ideale kristalstructuur van water door opgeloste stoffen. Dat maakt dat het entropie-effect van bevriezing in een suikeroplossing anders is dan in zuiver water.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 16:21

Ik denk dat je ook met het oplossen van suiker wel degelijk een ander vriespunt kan krijgen

inderdaad geeft ook suiker een verlaging van het vriespunt van water. Dit heeft inderdaad met entropie (of enthalpie haal ze altijd door elkaar) te maken. Het effect is echter veel minder dan bij zout.

Ik had vroeger sierduiven in een grote voliere buiten zitten. en om te zorgen dat ze ook wat te drinken hadden bij lichte vorst (bij strenge vorst zette ik ze binnen) stooide ik wat suiker in het water., want ik vond het zielig om ze zout water te voeren.

Of is het dan gewoon dat 1 mol suiker, 1 mol oplossing vormt?

Suiker heeft een erg hoge oplosbaarheid, dus ik denk dat als je 1 mol suker hebt en dit oplost dat alles inderdaad oplost. En dus een oplossing hebt waarin 1 mol zit (de concentratie is afhankelijk van het volume natuurlijk)

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 16:49

Dit heeft inderdaad met entropie (of enthalpie haal ze altijd door elkaar) te maken.

Entropie is een maat voor de wanorde in een systeem

De Enthalpie H is de som de energie U en het product van de druk p en het volume V

weten we dat ook weer :D

Grtz

Katleen

Katleen

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 17:00

Suiker heeft een erg hoge oplosbaarheid, dus ik denk dat als je 1 mol suker hebt en dit oplost dat alles inderdaad oplost. En dus een oplossing hebt waarin 1 mol zit

ok dat weet ik dan ook weeral, jammer dat ik dit dus niet op mijn examen kon. Maar voor de rest heb ik het wel goed gedaan, dus ik zal er zeker door zijn. Dus geen probleem Geplaatste afbeelding

Toch bedankt voor de uitleg

Katleen

Walter_CF

Walter_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 14:26

Het vraagstuk luide als volgt:

Ter voorkoming van ijsvorming wardt NaCl (MM= 58g/mol) op de wegen gestrooid. De prijs van NaCl is 51,3 euro per ton.

is zout zo goed koop ?

Jorim: Even je quote gefixed en kijk voortaan eerst even naar de datum van de laatste reactie ;).

Veranderd door Jorim, 24 mei 2005 - 14:43

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures