energieovergangen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

energieovergangen

Kan iemand mij wat meer uitleg geven over de energieovergangen in een atoom waardoor er licht ontstaat?

Berichten: 2.399

Re: energieovergangen

Google staat er vol mee volgens mij. Het zit hem in de elektronen. Wat jij bedoelt is atoom emissie waarschijnlijk. Maar fluorisentie kan ook. Maargoed google.................

Berichten: 16

Re: energieovergangen

Google staat er vol mee volgens mij. Het zit hem in de elektronen. Wat jij bedoelt is atoom emissie waarschijnlijk. Maar fluorisentie kan ook. Maargoed google.................
google heb ik al voor een groot deel geraadpleegd, maar het is altijd hetzelfde dat ik tegenkom, ik zou meer in detail willen gaan, maar dat lukt me niet op google, of ik vind het toch niet bij de eerste tientallen sites die ik al geraadpleegd heb

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: energieovergangen

OK ik zal eens kijken of ik het een beetje duidelijk kan uitleggen.

Alle elektronen van een atoom zitten niet gewoon als een wolk eromheen, maar hebben specifieke plaatsen (orbitalen) waar ze in verblijven. Elk type orbitaal kan een specifiek aantal elektronen huisvesten, nooit meer. Bovendien staat elke orbitaal voor een bepaalde hoeveelheid energie.

Als er nu absorptie plaatsvindt, zeg door een foton, gebeurt dat door een elektron naar een orbitaal te "tillen" met een hogere energie. Het energieverschil tussen eind- en beginorbitaal is dan gelijk aan de energie van het geabsorbeerde foton.

Voorwaarde is natuurlijk dat de plek waar het elektron naar toe getild wordt, niet al "bezet" is door een ander elektron.

Bij emissie neemt een elektron een plek in een andere orbitaal in met een lagere energie, en het energieverschil wordt "geloosd" door het uitzenden van een foton.

Hierbij kan je ook nog opmerken dat een foton ook zó energierijk kan zijn dat het elektron in zijn geheel van het atoom wordt verwijderd en zijn eigen leven gaat leiden. Dan wordt je atoom dus geïoniseerd. Vooral bij ver-ultraviolet en energierijkere fotonen zal je dat kunnen zien.

Ik hoop dat je hier wat meer mee kunt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer