[scheikunde] Bepaling van het citroenzuurgehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Bepaling van het citroenzuurgehalte

We kregen deze vraag bij een proef over de bepaling van citroenzuur, maar ik snap ten eerste niet hoe het met de Kz van citroenzuur zit (vind 3 waardes) en dan snap ik ook niet hoe ik het kan verklaren:

Bij de bepaling hebben alle zure groepen uit de citroenzuurmoleculen gereageerd met de OH- ionen. Bij een titratie van een fosforzuuroplossing met natronloog reageren niet alle H"s uit de H3PO4 moleculen volledig met OH-. Leg aan de hand van Kz waarden uit wat de oorzaak is van dit verschil tussen citroenzuur en fosforzuur.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Bepaling van het citroenzuurgehalte

Beide zuren hebben 3 pKa waarden. Dus wat je vind bij citroenzuur is goed.

ff overzichtje:

citroenzuur:

pKa 1 3,13

pKa 2 4,76

pKa 3 6,40

fosforzuur:

pKa 1 2,12

pKa 2 7,21

pKa 3 12,76

Het verschil zit hem er dus in dat de 3e H+ van fosforzuur er heel moeilijk af gaat. Als de oplossing een pH van 12,76 heeft is 50% in de PO44- vorm en de andere helft nog in de HPO43- vorm. Je moet dus met een hele sterke base een eind door titreren voordat je hem ziet

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Bepaling van het citroenzuurgehalte

in de PO44- vorm en de andere helft nog in de HPO43- vorm.
Even voor de goede orde: Fosfaat is PO43- en het geprotoneerde ion dus HPO42-

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Bepaling van het citroenzuurgehalte

Jep inderdaad, anders was het zelfs een 4waardig zuur

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Bepaling van het citroenzuurgehalte

Dankje, dit helpt me al een eind op weg, maar ik snap nog niet helemaal wat dat pKa is. Je zegt eerst pka en daarna pH, is dat hier hetzelfde dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Bepaling van het citroenzuurgehalte

Nee, pKa en pH zijn niet hetzelfde.

De "p" staat voor de -10log-waarde: dus pH = -10log [H+].

De pH is dus een maat voor de concentratie van H+.

Ka (met de a van acid), of Kz in het Nederlands, is de zogeheten evenwichtsconstante.

Voor de reactie HX > H+ + X- geldt dan:

Ka = [H+][X-]/[HX].

En als je, zoals bij citroenzuur, 3 "zure" waterstoffen hebt, zijn er dus ook 3 reacties, en 3 verschillende evenwichtsvoorwaarden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer