Springen naar inhoud

Explosief water

• Log in om te kunnen reageren

dekeijzer

dekeijzer

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2005 - 16:22

Laatst was er bij een aflevering van Myth Busters een mythe over water dat "ontplofte". Het ging zo:

Perfect zuiver water werdt in een magnetron gezet.
Werd opgewarmd tot voorbij 100 graden celcius.
Daarna werd er een metalen lepeltje ingegooid en het water "ontplofte" als het ware.

Maar nu vraag ik mij af... hoe werkt dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 08 januari 2005 - 19:41

Dit heet kookvertraging.

In een magnetron gaat de vloeistof koken, maar alleen als er dampbellen gevormd kunnen worden. Dat kan alleen aan een ruw oppervlak. Als dat niet aanwezig is, kan je het water dus verwarmen tot méér dan 100 graden. Als je er dan een ruw oppervlak in zet, bijvoorbeeld een lepeltje (maar bijvoorbeeld ook een schepje oploskoffie oid) is er opeens een ruw oppervlak om bellen te vormen, en dat gebeurt dan ook meteen. Als het water heet genoeg is spuit het dus alle kanten uit.

Vaak gaat dat "beter" bij laboratoriumglaswerk, omdat dat erg glad is.

Do not try this at home! Je kan ernstige brandwonden oplopen!!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Mart van DJOE

Mart van DJOE

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2005 - 20:20

Wat je wel thuis kan proberen, is het tegenovergestelde: onderkoeld water.

Maak een glas grondig schoon, zet het in een bakje met ijsklontjes, doe wat water in het glas en gooi wat zout over de ijsklontjes. De ijsklontjes gaan nu warmte aan hun omgeving onttrekken (niet met je handen aan het bakje zitten dus!), en het water wordt ijskoud. Als het glas schoon genoeg is, zal het water niet meteen bevriezen, maar pas door een verstoring (trilling of een object erin steken) bevriezen.

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2005 - 12:20

Ik heb net ijsklontjes in de vriezer gezet, dus ik kan het straks proberen :D
Lijkt me wel leuk :P

Maar wat gebeurt er precies als je de zout erover doet? hoe komt het dat dit gebeurt?

Mentaltheosulfaat

Mentaltheosulfaat

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2005 - 12:37

Ik heb net ijsklontjes in de vriezer gezet, dus ik kan het straks proberen :D
Lijkt me wel leuk :P

Maar wat gebeurt er precies als je de zout erover doet? hoe komt het dat dit gebeurt?

doordat je er zout opgooit ontdooit het. (verlaagt vriespunt). De reden waarom ze zout op de weg gooien als het vriest en dat de zee pas bij hele kouden temperaturen bevriest.. En als het ijs ontdooit kost dat energie dat ontrokken wordt aan het water in het glas.

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2005 - 15:23

maar hoe komt het nou PRECIES doordat het als het met NaCl in aamerking komt ontdooit?

Mart van DJOE

Mart van DJOE

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2005 - 15:52

Hier is een stukje uit de handleiding van een experiment om zelf ijs te maken:

When a substance freezes, the particles arrange themselves into an orderly pattern. This arrangement is called a crystal. When sodium chloride is added to the water, a solution is formed. The forming of the solution interferes with the orderly arranging of the particles in the crystal. Therefore, more kinetic energy (heat) must be removed from the solvent (water) for freezing to occur. This results in a lower freezing point. Furthermore, the more particles of solute (salt) added, the more kinetic energy must be removed. The greater the concentration of solute, the lower the freezing point of the solvent.

slider527_CF

slider527_CF

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2005 - 11:43

ik denk dat je nie perse een ruw oppervlak nodig hebt...ik had geleerd :D dat als je water laat koken en al het lucht laat weggaan verdampen dan ff afkoelt dan weer laat koken, gaat hij op een gegeven moment Geplaatste afbeelding

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2005 - 07:37

Hier is een stukje uit de handleiding van een experiment om zelf ijs te maken:

When a substance freezes, the particles arrange themselves into an orderly pattern.
KNIP 

Yuck. Een andere uitleg is dat de wereld streeft naar wanorde. De wanorde in een zoutoplossing is veel groter dan de wanorde van ijs en zoutkristallen die geordend naast elkaar liggen. En daar heeft het systeem wel wat energie voor over!

Die wanorde heet in een technische term "Entropie". Naast een zo hoog mogelijke entropie streeft de wereld naar een zo laag mogelijke "energie" (technisch "Enthalpie"). Entropie en Enthalpie zijn in sommige processen in gevecht, en de verhouding tussen de sterktes in dat gevecht is de Temperatuur. Als we twee mogelijke "standen" van een systeem vergelijken in Entropie en Enthalpie, dan kunnen we aangeven welke stand het meest stabiel is door Enthalpieverschil - Temperatuur * Entropieverschil uit te rekenen.

Bij ijs+zout is boven -18 Celsius de oplossing gunstiger dan de twee kristalvormen. Een echt "mengkristal" is (blijkbaar) nog veel ongunstiger.

Mart van DJOE

Mart van DJOE

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 14:36

Da's inderdaad ook een uitleg. De vraag is alleen hoeveel iemand met chemlevel 3 daaraan heeft... :D

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2005 - 14:43

De vraag is alleen hoeveel iemand met chemlevel 3 daaraan heeft

Hopelijk kan die de eerste alinea begrijpen. Is jouw quote duidelijker? En is die waar? Lees het nog eens:

This arrangement is called a crystal. When sodium chloride is added to the water, a solution is formed. The forming of the solution interferes with the orderly arranging of the particles in the crystal. Therefore, more kinetic energy (heat) must be removed from the solvent (water) for freezing to occur.

Misschien lijkt dat op het eerste gezicht op een logische redenering, maar in werkelijkheid zit daar geen enkele logica achter. En het is ook niet waar.

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2005 - 22:19

Ja ik ben niet dom hoor :P
Ik ben een van de enige op school nog die chemie als het(/een van de) makkelijkste vak van school beschouwd, en aangezien ik er veel over gelezen heb...

Maar de uitleg was duidelijk :)

Maar nu weer ff ontopic:
Ik heb het geprobeert, een bakje, 15 ijsklontjes erbij en een glas met water erin (schoongemaakt) Het enige verschil is dat de ijsklontjes kleiner worden, en het water een heel klein beetje in temperatuur daalt, maar meer zat ik niet :D Wat kan er verkeerd gegaan zijn?

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2005 - 00:42

Je kunt het beste gecrusht ijs nemen, daar behoorlijk wat zout op doen (géén water), en dit met een lepel flink doorroeren. Je haalt dan makkelijk een temperatuur van -15°C. Je kunt ijs crushen door ijsblokjes tussen een handdoek te doen en er met een hamer op te slaan. Dan kun je er een glas met water met een thermometer inzetten. Als het goed is, zie je dat het water eerst in temperatuur daalt (misschien tot ca. -5°C) en als er ijs begint uit te kristalliseren, zal de temperatuur weer tot 0°C stijgen, totdat alles bevroren is. Dit hele verhaaltje kun je nu herhalen met water waar je een beetje zout in oplost hebt. Het zal dan bij een lagere temperatuur bevriezen. Dit is de zgn. vriespuntsverlaging.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures