Slibhoudend watermonster voorbehandelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 162

Slibhoudend watermonster voorbehandelen

Is dit (Ontsluiting dmv H2SO4 en HNO3) ook een goede methode om een slibhoudend watermonster (een watermonster met zwevende vaste deeltje) voor te behandelen...

Zouden hierdoor onopgeloste metalen die zich hechten aan het slib in oplossing gaan .... of gaat het slib in zijn geheel in oplossing? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Slibhoudend watermonster voorbehandelen

Ik denk dat dit een vraag is die zich beter leent om een nieuw topic voor te starten (bij deze dus... thnx Jorim!).

Leg even precies uit wat je graag wil weten, want dat is me nog niet duidelijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 159

Re: Slibhoudend watermonster voorbehandelen

Ik zou het slib eerst indampen, zodat je een vaste stof overhoudt, en deze vaste stof in H2SO4/NHO3 opnemen. Dan worden alle metalen geoxideerd en in oplossing gaan, voor zover ze geen slecht oplosbare sulfaten vormen. Er zullen misschien nog andere stoffen niet oplossen, maar dat zijn dan waarschijnlijk silicaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Slibhoudend watermonster voorbehandelen

Wil je ook de zwevende deeltjes ontsluiten, dan is dit een goede methode. Vertel eerst eens wat je wilt meten... metalen? en welke?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Slibhoudend watermonster voorbehandelen

Zouden hierdoor onopgeloste metalen die zich hechten aan het slib in oplossing gaan .... of gaat het slib in zijn geheel in oplossing? :D
Juist in deze methode worden alle organische stoffen zo verschrikkelijk gesloopt dat alles in je oplossing komt, dus is zeer zeker geschikt.

Daarna even centrifugeren en niet al het monster pipeteren zodat alle 'bagger' achterblijft.

Berichten: 162

Re: Slibhoudend watermonster voorbehandelen

Ten eerste pardon heb niet meer gekeken of er gereageerd werd op mijn vraag...

In dit geval kregen we een watermonster binnen.... in het watermonster zaten echter nog onopgeloste deeltjes....

Van dit watermonster moesten metalen Fe Pb en Zn worden bepaald,

Fe was in ppm niveau aanwezig (3-5ppm) en

Zn en Pb in ppb niveau (50-100ppb)...

Het doel was om op 4 significante cijfers elk van de metalen te kunnen bepalen...

Alleen je kan natuurlijk niet het bezinksel affiltreren en gewoon het water gaan meten ... want wie zegt mij dat in het bezinksel geen metalen zitten....

op internet vond ik toen een voorschrift voor een destructie mbv koningswater (mengsel van gec. zoutzuur en saltpeterzuur)..... (NEN6465)

maar ik vroeg mij af of dan de metalen in oplossing zouden gaan en er alsnog gefiltreerd moest worden of dat het bezinksel zou oplossen... het laatste bleek dus het geval...

Jammergenoeg was de aanwezige apparatuur niet gevoelig genoeg om Pb en Zn op ppb te meten....

Allemaal iniedergeval bedankt, ik hoop dat mijn toenmalige vragen ook wat duidelijker zijn.... :oops:

Reageer