Carbonaat in wasmiddelen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Carbonaat in wasmiddelen

Vraag:

Wie weet er een methode om carbonaat te meten in wasmiddelen m.b.v. HPLC. Het probleem is dat de carbonaatpiek overlapt met de sulfaatpiek. Wie heeft de oplossing?

THNX

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Carbonaat in wasmiddelen

Wat je kan proberen is de pH van je monster te veranderen. Carbonaat bestaat namelijk in verschillende verschijningsvormen en beide vormen kunnen bij HPLC andere eigenschappen hebben. Meet dus de pH en probeer eens te verlagen naar pH=3 of juist te verhogen naar pH=9, bijvoorbeeld. Let er op dat je niet te extreem zuur of basisch maakt, want daar kan een HPLC-kolom vaak niet tegen!

Ik heb de crosspost verwijderd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 31

Re: Carbonaat in wasmiddelen

Op zich is de pH veranderen een goed idee, maar als je maar iets te zuur gaat dan vorm je wel je waterstofcarbonaat of nog erger: CO2 en water!

Ik heb er verder niet zoveel verstand van, maar dit lijkt me iets om rekening mee te houden!

Berichten: 159

Re: Carbonaat in wasmiddelen

als je maar iets te zuur gaat dan vorm je wel je waterstofcarbonaat
Dit moet mijns inziens geen probleem zijn. Het sulfaation wordt pas bij heel lage pH-waardes geprotoneerd, dus dan heb je een éénwaardig ion (waterstofcarbonaat) en een tweewaardig ion (sulfaat). Deze zullen ver genoeg uit elkaar liggen. Ik denk dat pH 6-7 wel geschikt is (let er wel op dat je kolom er tegen kan).

Reageer