Capillaire Elektroforese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Capillaire Elektroforese

Hallo lezer(s),

Er is al vaker opgemerkt dat er weinig op internet te vinden is over capillaire elektroforese. Ik moet voor een werkstuk zelfs dieper op dit onderwerp in gaan. De opdracht luidt: 'Schrijf in eigen woorden een goed stuk over een concrete toepassing van capillaire elektroforese, waarin de praktische uitvoering wordt besproken (inclusief de detectie) en de elutievolgorde wordt verklaard.' Dit moet zo'n 4 A4tjes aan materiaal op gaan leveren. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, want ik heb al uren zitten zoeken op internet en in de mediatheek bij ons op school. Ook de bibliotheek van TU Delft biedt mij geen uitkomst.

Ik verwacht niet dat iemand dit stuk voor mij gaat schrijven, maar alle tips en bronnen zijn welkom! Bedankt alvast!

Suzanne

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Capillaire Elektroforese

Zo te lezen heb je deze topic al gevonden.

Je zou eens in het Engels kunnen gaan zoeken, Googlen op 'capillary electrophoresis' dus en dan had je deze site kunnen vinden waar volgens mij heel veel informatie op staat...

Berichten: 311

Re: Capillaire Elektroforese

Goeiedag,

Ik heb al het een en het ander opgezocht over capillaire elektroforese...en toch blijft een fundamenteel iets onduidelijk...

De verschillende retentietijd is o.a. afhankelijk van de lading van het deeltje.

Maar hoe kan een negatief én positief deeltje naar eenzelfde pool migreren?

Is de elektro-endosmosestroming dan groot genoeg om het deeltje dat van de pool weggestoten wordt, mee te sleuren? 8-[

Volgt bij iedere capillaire elektroforese-analyse de 2 verschillend geladen deeltjes, dezelfde zin?

Groetjes

Furtado
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 328

Re: Capillaire Elektroforese

Is de elektro-endosmosestroming dan groot genoeg om het deeltje dat van de pool weggestoten wordt, mee te sleuren?
Ja.
Volgt bij iedere capillaire elektroforese-analyse de 2 verschillend geladen deeltjes, dezelfde zin?
Dat snap ik niet helemaal niet.

Berichten: 311

Re: Capillaire Elektroforese

Dankuwel! :)

Met 't tweede bedoel 'k...of er ook toestellen bestaan waarbij de positieve deeltjes langs de ene kant gedetecteerd worden, terwijl de negatieve langs de andere kant? ...zodat je het monster in het midden van het toestel zou moeten inspuiten...

Maar deze vraag is niet zo belangrijk...

ik moet een werkje maken over capillaire elektroforese, mag 'k nog enkele vragen stellen? De een al wat onbegrijpelijker dan de ander...

1) Wat is het verschil tussen Zone-elektroforese (free-flow-electrophoresis) en vrije elektroforese (moving boundary elektrophoresis)? Dat bij Zone-elektroforese de middenstof vastligt (vb. met een gel of papier), en bij vrije elektroforese de middenstof kan stromen?

2) het werkje mag slechts gaan over CAPILLAIRE elektroforese...is zone-elektroforese, en isoelectric focusing Enkel op een gelplaat uit te voeren?

3) Bij Isotachoforese worden de verschillende stoffen heel goed gescheiden, komen als blokken uit de detector. De stoffen vertonen bijna geen diffusie.

De reden hiertoe begrijp 'k. Maar het enige verschil tussen Isotachoforese en gewone vrije elektroforese blijkt te zijn dat bij Isotachoforese een "leidende en afsluitende buffer" gebruikt wordt, terwijl bij vrije elektroforese gewoon een oplosbuffer gebruikt wordt. Met dit kleine buffer-verschil wordt blijkbaar dit grote principe-verschil bekomen! Hoe is dit mogelijk? Waarom treedt het Isotachoforese-effect niet op bij gewone vrije elektroforese? 8-[

Heel erg bedankt!!

Furtado
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 266

Re: Capillaire Elektroforese

isoelectric focusing wordt ook in CE gebruikt. In contrast met gelelectroforese moet na de focusing ook een migratie gebeuren om de detector te passeren. Dit gebeurt door een zout toe te voegen aan een van de reservoir van de elektrode na de focusing zodat de pH verandert.

Bij isotacho liefst geen EOF. Bij isotacho kan het staal niet uit de plug. Bij een goede keuze (ni gemakkelijk!) van de plug is er dus minder diffusie.

Reageer