zeep en frituurvet...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

zeep en frituurvet...

hey,

je doet een flinke klont donkerbruin oud frituurvet in een oude pan en lost in een maatbeker een flinke schep 'caustic soda'op. Je giet de oplossing voorzichtig bij het inmiddels gesmolten vet. Al roerend maak je het mengsel warm en laat het een tijdje op de kookplaat staan. daarna laat je de pan met inhoud afkoelen. er ontstaan 2 lagen, de onderste laag is de zeepoplossing.

je bent niet echt tevreden met de resultaten.

waarom stink je naar frituur vet?

waarom krijg je jeuk aan je handen?

waarom kun je je handen alleen echt schoon krijgen met echte zeep?

wat heb je verkeerd gedaan bij het vorige experiment?

ik hoop dat ik zo snel mogelijk antwoord krijg op deze vragen.

alvast bedankt,

groeten.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zeep en frituurvet...

Als je eerst eens een beetje zoekt op het forum naar zeep en 'caustic sode' (NaOHs) zoekt, dan zal je het merendeel van je antwoorden wel kunnen vinden.

Berichten: 205

Re: zeep en frituurvet...

waarom stink je naar frituur vet?

- omdat je het van frituur vet gemaakt hebt Afbeelding

waarom krijg je jeuk aan je handen?

- omdat je niet al het NaOH hebt laten reageren, en dat irriteerd denk ik

Berichten: 3

Re: zeep en frituurvet...

ja, ik vind et ook rare vragen... maar ik kan bijna nergens echt goed antwoord vinden :D ... maar bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zeep en frituurvet...

Het zijn inderdaad rare vragen.

Misschien doelen ze er op dat oud frituurvet niet enkel meer uit mooie triglyceriden bestaat. De vetzuren hieruit zijn (gedeeltelijk) geoxideerd en gepolymeriseerd. Delen hiervan (ook stinkende) komen in je zeep (waterlaag) terecht. Deze componenten zijn niet allemaal even gezond en goed voor de huid. Het wordt niet voor niets ook aangeraden om het niet meer te gebruiken om te frituren.

Je handen ruiken na het wassen naar de stinkende componenten in je zeep (er blijft altijd wat achter). Deze stinktroep krijg je er alleen af door je handen te wassen met een zeep zonder stinkende bestanddelen.

Wat dus bij dit experiment fout is gegaan is dat je met onzuivere uitgansstoffen een reactie hebt uitgevoerd. Hierdoor kun je altijd een mengsel van verbindingen verwachten. Met zuivere uitgangsstoffen (nieuw frituurvet) heb je in ieder geval nog de kans om een zuiver product (zeep) te krijgen.

Berichten: 3

Re: zeep en frituurvet...

aah, kijk.. het wordt al duidelijk . thx :D

Berichten: 37

Re: zeep en frituurvet...

ik zat dit verhaal zo te lezen en bij mij kwam hierdoor een nieuwe vraag naar boven

Waarom voegen ze bij de meeste zeepreacties een zout toe? is dat als katalysator?

Berichten: 485

Re: zeep en frituurvet...

Zout toevoegen is meestal voor zepen op basis van natriumlauretylsulfaat.

Een aardig recept voor zeep die wel hard wordt en wel werkt:

- frituurvet

- zonnebloem olie

- gootsteenontstopper (NaOH)

- zeepsnippers (van een bestaande zeep)

smelt het frituurvet au bain mairie en doe er wat olie bij. Los de NaOH op in wat water (denk om wordt heet!!). Gooi dit bijelkaar en voeg wat zeepsnippers toe, om de reactie op gang te brengen. Roeren en laten uitharden. De hoeveelheden weet ik niet meer uit mijn hoofd. Maar ik dacht iets van 20 gram vet, 5 mL olie en 2 gram NaOH ofzo.

Berichten: 37

Re: zeep en frituurvet...

bedankt

Berichten: 2.746

Re: zeep en frituurvet...

als de olie volledig is weggereageert, kan het dan nog naar olie ruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zeep en frituurvet...

Nee want de olie is geen olie meer Afbeelding

Reageer