Onderzoeksvraag fluorescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Onderzoeksvraag fluorescentie

Ik moet een groot werkstuk maken over fluorescentie, waarbij je zelf een onderzoeksvraag moet verzinnen. Er moeten ook experimenten uitgevoerd worden.

Heeft iemand een idee voor een probleemstelling met bijbehorend experiment.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Onderzoeksvraag fluorescentie

Als je eens zoekt op het forum naar fluorescentie dan vindt je heel veel informatie en je kan eens kijken naar fluorescentie op Wikipedia.

Berichten: 5

Re: Onderzoeksvraag fluorescentie

Ik weet wat fluorescentie inhoudt, maar ik weet geen interessante onderzoeksvraag te verzinnen bij het verschijnsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Onderzoeksvraag fluorescentie

Is wel lastig om te bedenken aangezien we niet weten wat de voorwaarden zijn waaronder je het onderzoek kan doen...

Een paar ideetjes:

Hoe kan ik een niet-fluorescerende stof toch aantonen met fluorescentie?

Wat is de relatie tussen molecuulstructuur en fluorescentie-eigenschappen?

En een leuke (maar wel moeilijk denk ik):

Wat is het bijzondere aan fluorescentie van carotenen (vitamine-A-achtige stoffen)?

Misschien kan je sowieso vertellen hoe lang je project mag (kan, moet, gaat) duren, en wat voor apparaat je eventueel kan gebruiken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Onderzoeksvraag fluorescentie

Het moet ongeveer 3 weken gaan duren, en ik weet niet precies wat voor apparaten ik mag gaan gebruiken. Het moet niet te diep gaan volgens mij. Ik vind het ook best lastig om hier een onderzoeksvraag bij te verzinnen. Misschien is er iets mogelijk om natuurkunde en scheikunde te combineren. Het is niet aan een vak gebonden, het gaat of om natuurkunde of om scheikunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Onderzoeksvraag fluorescentie

Een mooi onderwerp. Afhankelijk van het gebied binnen de chemie kun je verschillende onderzoeksvragen bedenken.

Algemeen:

-In welke alledaagse zaken wordt fluorescentie toegepast (strepen op de weg, TL-buizen etc)

In de organische chemie:

Wat is de invloed van de molecuulstruktuur op de fluorescentie?

-starheid van het Molecuul

-grootte van het л-systeem

-functionele groepen

Kijk naar de intensiteit (quantum yield) en de golflengte van de fluorescentie

Het gebruik van fluorescerende labels in high throughput screening.

Dit is een 'hot' item. Door nieuwe technieken in de organische chemie (combinatoriële chemie) worden mengsels bestaande uit veel verschillende organische verbindingen gesynthetiseerd. Dit zijn allemaal kandidaten voor farmaceutica. Met behulp van fluorescerende labels kunnen deze mengsels snel getest worden op activiteit (als potentieel medicijn. Vroeger werden al deze verbindingen apart gemaakt en getest.

In de biochemie:

Het gebruik van fluorescerende labels in de biochemie

Hier weet ik zelf niet zo veel van, maar deze techniek wordt veelvuldig in de biochemie gebruikt.

In de analytische chemie:

Het gebruik van fluorescentie als detectie-methode of voor struktuuropheldering

En nog veel meer

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Onderzoeksvraag fluorescentie

DrQuico schreef:In de biochemie:

Het gebruik van fluorescerende labels in de biochemie

Hier weet ik zelf niet zo veel van, maar deze techniek wordt veelvuldig in de biochemie gebruikt.
Dat is wel een leuk idee Martijn, en dat deed me aan het volgende denken.

Er bestaat een techniek die wordt afgekort tot FRET (Förster Resonance Energy Transfer of soms gewoon Fluorescence Resonance Energy Transfer).

De techniek is een vorm van fluorescentie waarbij je deel "1" van een molecuul aanslaat en vervolgens deel "2" fluoresceert. Deel "1" en "2" zijn dan een afstandje van elkaar gescheiden door bijvoorbeeld een koolstofketen.

Dat is een leuk iets als combinatie van Natuur- en Scheikunde. Je zou misschien kunnen kijken of je een dag naar een universiteit mag om een paar verbindingen te synthetiseren (en dan bedoel ik dezelfde verbinding maar met andere afstanden tussen "1" en "2") en vervolgens kijk je op je eigen school hoe de fluorescentie gaat veranderen bij een grotere afstand tussen de twee delen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Onderzoeksvraag fluorescentie

In de biochemie:

Het gebruik van fluorescerende labels in de biochemie
klopt ik werk er ook persoonlijk mee.

Het zit namelijk zo ik heb een biochemie product gemaand liposoom(verschillende lipiden in wisselende samenstelling) en voeg aan deze liposomen een fluorescerende label toe in mijn geval gebruiken we DiI (1,1",di-octadecyl-3,3,3""3-tetramethylindocarbocyanine perchlorate) ja het is me een naam. Eerst ff kort wat vertellen waarom we deze liposomen labellen. We spuiten een hoeveel liposomen in een rat of muis en halen daarna de organen er uit. Doordat de liposomen hechten aan ontstoken endotheelcellen kunnen doormiddel van fluorecsentie microscopie achterhalen waar deze ontstoken EC bevinden.

Een leuk principe en natuurlijk ook geschikt voor in vitro modellen.

MvG Ron

Reageer