chloor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

chloor

k heb een keer een zoutoplossing geelectrolyseerd en toen werd het helemaal groen en mij kathode of anode(weet niet meer precies welke) werd ook helemaal groen. Is dit chloor, volgens mij wel, want chloor is toch groengelig? En als je kleine hoeveelheden zoutoplossing electrolyseerd is dat dan al gevaarlijk het chloor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: chloor

Die groene electrode, was die toevallig van koper? Dat is nl. niet zo erg edel en kan inderdaad groen worden (koperoxide). Het chloorgas zal nauwelijks oplossen, maar als gas ontsnappen. Dat je dat als groen ziet lijkt me niet direct door het chloor te komen dan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: chloor

kee bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: chloor

Even heel algemeen wiskundig en logisch gezien: "A is een B" impliceert niet "B is een A"... Dus "Chloor is groen" impliceert niet "groen is chloor". Nog iets precieser: "Chloorgas is groen" impliceert niet "groen poeder is chloorpoeder".

De balk bovenin mijn browser is ook groen (Logo chemieforum), maar geen chloor, en er zijn vele andere verbindingen die groen zijn.

Het is zinvoller om serieus te kijken naar de reacties die kunnen optreden, daarbij alle omstandigheden in aanmerking nemend. Inderdaad kan de elektrode, als die niet inert is gekozen, aan de elektrolysereactie deelnemen. Vaak is dat in een elektrochemische cel zelfs de bedoeling....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: chloor

Overigens om de rest van je vraag niet te verwaarlozen: chloorgas is behoorlijk giftig. Als je een paar uur in een 1ppm chloor omgeving bent, gaat je ademhaling al meetbaar achteruit. Maar zelfs om zolang 1ppm te realiseren in een redelijk geventileerde ruimte moet je behoorlijk veel elektrolyseren.... Bij hogere concentraties wordt het gevaar steeds groter, en in de buurt van 1000ppm wordt het wel heel acuut toxisch (een paar keer ademen is fataal?).

Reageer